Twee maanden naar Israel, ervaringen en contact

Deel je ervaringen, en zoek contact met andere Nederlands sprekenden in Israel

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Twee maanden naar Israel, ervaringen en contact

Postby Marleen267 » Mon Jun 06, 2011 1:41 pm

Hallo,

Ik ben Marleen en ik wil graag deze zomer een aantal weken naar Tel-Aviv. Ik heb in Nederland een jongen ontmoet die hier via een uitwisseling programma was. In de zomer zou ik hem graag willen opzoeken. Een accommodatie heb ik dus. Mijn plan is om er naar toe te gaan ergens in juli en om daar mijn ticket terug te kopen wanneer ik terug wil. Ik kan maximaal tot eind augustus blijven. Twee maanden dus.

Mijn vriend moet daar wel naar school dus ik zal vooral overdag alleen de dag doorbrengen. Nu sprak ik met Joodse vrienden uit Rusland die regelmatig naar Israel gaan. Zei brachten mij op het idee om vanuit Israel (dag)reisjes te boeken met een bus naar plaatsen zoals Petra (stad in Jordanië), de Dode zee etcetera. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb nog geen rijbewijs en ik zou liever met een gezelschap reizen.

Naast het bezoeken van veel plaatsen zou ik misschien ook een beetje Hebreeuws willen leren of vrijwilligerswerk doen.

Ik ben zelf nog nooit alleen op vakantie geweest en heb ook nog nooit gevlogen. Ik heb tot nu toe alleen nog met ouders rondgereisd en vorig jaar met een vriend een rondreis gemaakt door Europa met de auto. Wel ben ik regelmatig alleen naar steden gereisd maar dit lijkt mij toch compleet iets anders.

Misschien zijn er mensen die ook in Juli/Augustus in Israel zijn, om misschien eens wat af te spreken?

Hebben jullie tips qua bezienswaardigheden, ervaringen of activiteiten. Alle informatie is welkom!
Marleen267
Active Member

Re: Twee maanden naar Israel, ervaringen en contact

Postby dennise » Mon Jun 06, 2011 8:39 pm

hi hier heb je tours die je kunt doen
http://www.eggedtours.com/

je kunt ook als je herbreeuws wilt leren naar de ulpan voor 1 of 2 maanden
dit is meestal 5 dagen van 8 tot 13.00 dus kan je de rest van de dag nog of naar t strand of relaxen..

hier leer je ook weer mensen kennen..

suc6
dennise
Veteran
Veteran

Postby Marleen267 » Mon Jun 06, 2011 9:18 pm

Bedankt voor de link! Dat is inderdaad wat ik zocht. Ik ga eens goed bekijken wat ik allemaal wil zien en wat ik met mijn vriend bezoek en wat ik alleen doe. Is het openbaar vervoer een beetje te doen als je alleen reist? Ik heb al gezien dat er een trein rijdt tussen Tel-Aviv en Haifa en ook een trein naar Jeruzalem. Is het ook te doen om vanaf Tel-Aviv met een normale bus naar bijvoorbeeld de Dode Zee? Of Nazareth en Bethlehem? De plaatsen die wat verder weg liggen?

Daar heb ik inderdaad van gehoord, vijf dagen per week hebreeuws leren, dat lijkt me ook wel erg leuk om te doen. En het schijnt ook niet zo heel erg duur te zijn. :)
Marleen267
Active Member

Postby Hans & Malie » Tue Jun 07, 2011 5:26 pm

Als ik in jou slippers zou staan zou ik mijn kostbare [ korte ] tijd in Israel spenderen om het moois te zien wat het land , en omgeving , je te bieden heeft ipv tijd te verliezen in een school lokaal... :mrgreen:
En als eenmaal terug in Nederland de vlam sterker is geworden wat betreft de bonding met land en vriend?... heb je altijd nog tijd genoeg om in het grijze regeltjesland tijd te spenderen in het leren van een vreemde taal zijnde Hebreeuws.... :mrgreen:
Kom en geniet!..2 maanden zijn zo voorbij.
Maarja...ik sta dan ook niet , zoals gezegd , in jou slippers.... :wink:
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby Marleen267 » Tue Jun 07, 2011 7:18 pm

Haha, dat is ook weer waar! Ik wil het liefst wel alles zien als ik daar ben natuurlijk. Twee maanden lijkt mij alleen best lang maar misschien vliegt het ook zo weer voorbij. Ik ben nog nooit zo lang in een land geweest. Daarnaast zou ik zoiets meer willen doen om wat mensen te leren kennen. Meer voor het sociale deel. Daarnaast lijkt het me ook gewoon heel leuk om een klein woordje hebreeuws te kunnen spreken.

Weten jullie misschien of je wel zolang kan blijven in Israel? Ik dacht dat je maximaal drie maanden in een land kan blijven zonder enig visum of wat dan ook nodig te hebben. En kun je ook wel zonder retourticket Israel binnen? Ik weet zeker dat ik voor 1 september weer terug ga want dan moet ik immers weer naar school maar ik weet niet of het problemen oplevert?
Marleen267
Active Member

Postby straatje » Wed Jun 08, 2011 12:46 pm

Ik zou een open ticket boeken. Of een gesloten, waar je tegen geringe kosten de datum van kunt laten aanpassen.
straatje
Veteran
Veteran

Postby Marleen267 » Thu Jun 09, 2011 11:21 am

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben druk bezig om even een overzicht te maken voor mezelf van wat ik allemaal wil zien en doen in Israel. Als jullie nog tips hebben hoor ik het graag! Ik hou veel van historie en natuur, ben zelf niet zo'n strandganger.

Verder ga ik even met de ambassade bellen denk ik over hoe lang je nu precies kunt blijven enzo. Het is zo dat je in een land maximaal drie maanden kan blijven maar dan nog zijn er landen waarbij je een visum nodig hebt ook al ga je binnen drie maanden weer weg. Ik denk dat ik uiteindelijk daar twee maanden ben. Allemaal maar even voor de zekerheid vragen, ik wil daar niet voor verassingen komen te staan haha. Ik denk dat het een open ticket wordt.

Heeft iemand toevallig ervaring met je koffer te laten sealen op het vliegveld? Is dat verstandig om te doen?
Marleen267
Active Member

Postby straatje » Thu Jun 09, 2011 6:31 pm

Visum hoef je niet aan te vragen (stempel krijg je bij aankomst) en is standaard voor drie maanden.
Met sealen heb ik geen ervaring...
straatje
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Jun 09, 2011 6:45 pm

Marleen267 wrote:Ik denk dat het een open ticket wordt.

Dat is heel handig, want dan heb je gelijk je dilemma opgelost wat je moet doen als je hier bent. Je hebt dan gemiddeld 2-3 uur om op het vliegveld rond te wandelen (in een beperkte ruimte) voor je op het volgende toestel terug naar Nederland gestuurd wordt :-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Noortja » Sat Jun 11, 2011 9:52 am

Hoi Marleen,

Spannend dat je voor het eerst zo lang van huis gaat! Leuk!

Je mag hier 3 maanden blijven en hoeft daarvoor niet van te voren een visum aan te vragen. Ik zou je koffer niet laten sealen want hij moet 100% zeker open om de inhoud te checken. Zonde van je geld dus.

Veel plezier alvast!
Noortja
Veteran
Veteran

Postby niesje1980 » Wed Aug 08, 2012 3:04 pm

Hey marleen!
Ik ben nu voor mijn 3e maand in israel en mijn plan is om hier zeker een jaar te blijven. Ik ben nu bezig met een werkvergunning! Ik verblijf in jerusalem en het lijkt me leuk om met andere nederlanders in contact te komen om ervaringen uit te wisselen en leuke dingen te ondernemen. Ik zit voornamelijk overdag thuis met mijn hondje. Als je het leuk vindt kunnen we wel een keer een bakkie doen ergens in jerusalem of tel aviv! Ik hoor het wel!!

Groetjes Denise
niesje1980
Newby

Return to Ervaringen en Contact