Gothscene in Israel

Vragen en informatie over coole en populaire bars, clubs en restauranten in Israel

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Gothscene in Israel

Postby gerrit_be » Fri Dec 08, 2006 11:28 pm

Een beetje een bizar vraagje misschien, maar... ik ben zelf al jarenlang erg fanatiek actief in de gothic scene (stel jullie AUB geen nachtelijke kerkhoven of zo voor :wink: ). Een vriend van me die ook met gothic bezig is, vertelde me dat Israel 1 van de landen is waar zich stilaan een gothic scene ontwikkelt met gothic festiviteiten en kroegen die gothic muziek spelen.

Klopt dit? Zijn er toevallig Israelische gothic bands die de moeite waard zijn?
gerrit_be
Veteran
Veteran

Re: Gothscene in Israel

Postby Hans & Malie » Sat Dec 09, 2006 9:43 am

gerrit_be wrote:Een beetje een bizar vraagje misschien, maar... ik ben zelf al jarenlang erg fanatiek actief in de gothic scene (stel jullie AUB geen nachtelijke kerkhoven of zo voor :wink: ). Een vriend van me die ook met gothic bezig is, vertelde me dat Israel 1 van de landen is waar zich stilaan een gothic scene ontwikkelt met gothic festiviteiten en kroegen die gothic muziek spelen.

Klopt dit? Zijn er toevallig Israelische gothic bands die de moeite waard zijn?

Kijk hier eens....ik ken deze band...niet persoonlijk,maar van eerdere zoektochten naar aanleiding van een docu....is te vinden onder " gothic bands in Israel"...via Google/Yahoo

http://www.orphaned-land.com/default.php?language=en

Veel plezier ermee...

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby roger coolen » Sat Dec 09, 2006 10:05 am

Hallo,

Ik weet het niet 100% zeker, maar ik zag enkele maanden geleden een winkel in Bugrashov in Tel Aviv. EN daar zag ik volgens mijn allerlei (voor Israel vrij warme!! :wink: ) lange zwarte kleding en zo hangen. Hier kun je mogelijk ook info over concerten etc krijgen......

Het is van King George naar Ben Jehuda en dan ligt het aan de rechter kant.

Veel succes, en.......Within Temptation kan toch gewoon hier komen spelen!!!! Topband vanuit ons eigen Kikkerlandje!!

Roger
roger coolen
Veteran
Veteran

Postby Kiskillilla » Sat Dec 09, 2006 4:47 pm

Er is een goth scene in Israel, weet niet hoe groot die is. Er zit een winkel aan de oostkant van Rehov Dizengoff die goth spullen verkoopt.

Ook heb ik ff voor je gekeken op een aan te raden site voor muziekfreaks: www.last.fm.com , naar Israelische gothmuziek en vond een aantal namen, maar was niet onder de indruk, je moet ff op zoek gaan naar de tags met Israeli muziek en je zult veel meer interessants vinden.

המכשפות HaMagshefot, The Witches, was populaire band, hun laatste concert was 10 jaar geleden.

Image

אביב גפן Aviv Geffen & התעויות Hatauyot (Aviv's oude band) (niet direct gothic, maar af en toe is ie pretty creepy)

Image

איגי וקסמן Iggy Wachsman

Image

בן ארצי Ben Artzi

Image
Link Guide for Newcomers
Click
Get around in Israel
Kiskillilla
Veteran
Veteran

Postby Beheer » Sat Dec 09, 2006 8:00 pm

roger coolen wrote:
Veel succes, en.......Within Temptation kan toch gewoon hier komen spelen!!!! Topband vanuit ons eigen Kikkerlandje!!

Roger

Nu bemoei ik me niet zo vaak met muziek,maar ben je er niet eentje vergeten hier?
Wat dacht je van The Gathering?

Nog veel plezier verder,

Beheer
Beheer
Team Member

Postby gerrit_be » Mon Dec 11, 2006 12:03 am

en After Forever, en Epica (met de lekkere Simone als vocaliste) :wink: Al zijn dit strikt genomen eerder metalbands met gothic invloeden dan echte gothic bands, ze worden wel regelmatig gedraaid in gothic kroegen.

Ik zal zeker die Israelische goth bands eens checken. Ik weet dat er een metalscene bestaat in Israel (Salem als bekendste band denk ik?) maar metal is niet echt mijn ding (paar uitzonderingen zoals A Perfect Circle hou ik wel van) maar ik ben eerder benieuwd naar de gothic acts.

De gothic muziek wordt ook gewoon verkocht in Israel neem ik aan? Ik bedoel, je kan gewoon cd's van Bauhaus, The Cure, Siouxsie, Sisters of Mercy, etc vinden in de CD-winkel?

Die Ben Artzi ziet er trouwens niet echt goth uit, ben je zeker dat die in het 'duistere muziekwerk' actief is? :? Nu is gothic niet echt een kledingstijl (de stijl is slechts een onderdeel van een groter geheel) maar de meeste gothic artiesten zullen niet in hun jeans en wit t-shirt op het podium staan, als je snapt wat ik bedoel...

Some fear the darkness... others like to dwell in it.
gerrit_be
Veteran
Veteran

Postby fatamorgana » Tue Dec 12, 2006 1:22 pm

roger coolen wrote:Hallo,

Ik weet het niet 100% zeker, maar ik zag enkele maanden geleden een winkel in Bugrashov in Tel Aviv. EN daar zag ik volgens mijn allerlei (voor Israel vrij warme!! :wink: ) lange zwarte kleding en zo hangen.
Roger

Is dit geen kleding zaak met orthodoxe religieuze kleding?

gr Peter
A good politician is quite as unthinkable as an honest burglar.
fatamorgana
Veteran
Veteran

Postby martin » Tue Dec 12, 2006 4:00 pm

fatamorgana wrote:
roger coolen wrote:Hallo,

Ik weet het niet 100% zeker, maar ik zag enkele maanden geleden een winkel in Bugrashov in Tel Aviv. EN daar zag ik volgens mijn allerlei (voor Israel vrij warme!! :wink: ) lange zwarte kleding en zo hangen.
Roger

Is dit geen kleding zaak met orthodoxe religieuze kleding?

gr Peter

het is een branche van een kledingketen uit bnei barak. een logische en makkelijke diversificatie van activeiten voor ze in deze zware tijden.

martin
martin
Veteran
Veteran

Postby gerrit_be » Sat Dec 16, 2006 9:46 pm

Overigens, die band Salem (niet echt gothic maar duidelijk wel met gothic invloeden) heeft een cover gemaakt van een oud Hebreeuws lied "Ha'ayara Bo'eret" (de stad brandt) - kent iemand soms een webpagina waar ik een vertaling van de tekst kan vinden? Ik zal de link naar de clip niet posten gezien ie vol gevoelige beelden zit...
gerrit_be
Veteran
Veteran

Postby Kiskillilla » Sun Dec 17, 2006 2:14 pm

Het heeft blijkbaar zoveel commotie opgeroepen dat ze de Engelse vertaling van het nummer niet op het Internet hebben gepubliceerd.
De Hebreeuwse versie is op hun website te vinden, achterstevoren! geschreven. http://www.salemband.com/home.html
Ben nu wel nieuwsgierig geworden en ga het zo ff lezen.
Link Guide for Newcomers
Click
Get around in Israel
Kiskillilla
Veteran
Veteran

deze misschien?

Postby zendra » Thu Dec 21, 2006 1:13 am

Volgens mij is Orphaned Land geen Gothic band, en ook de andere niet. Maar goed, ik ben wat dat betreft geen expert. De volgende zijn op Hyde Park Gothic Metal Forum genoemd als Israelische non-metal Gothic bands: "Sophya", "Distention" (My own world), "Observe And Control" (Utopia)

Groet!
zendra
Newby

Postby gerrit_be » Mon Dec 25, 2006 1:33 am

De tekst van Ha'ayara Bo'eret:

Srefa, ahim, srefa
Ayaratenu boera kula
Ba ruhot schorot yisa'aru
Lehavoth hurban yivaru
Ikvoteha lo nisha'aru
Hi ola ba esh!
Va'atem hovkim yadaim
Bli hoshit ezra, bli habot et esh ha'lahav
Esh ha'ayara

Srefa, ahim, srefa
Krova has ve halila hashaa
Ki ha'lehavoth yatmidu
Et kulanu po yashmidu

Rak sridey kirot ya'idu
Ma shepo haya
Va'atem hovkim yadaim
Esh ha'ayara

Srefa, ahim, srefa
Ayaratenu boera kula
Ba ruhot schorot yisa'aru
Lehavoth hurban yivaru
Ikvoteha lo nisha'aru
Hi ola ba esh!
Va'atem hovkim yadaim
Esh ha'ayara

Kan iemand vertalen??

PS: de Israelische regering vond het aanvankelijk ongepast dat een lied over de holocaust door een metal-band gebracht werd. Zeker omdat de videoclip beelden uit de concentratiekampen bevat. De Salem groepsleden hebben echter uitgelegd aan het parlement dat ze hoopten een dialoog op gang te brengen en een soort boodschap dat deze vreselijke gebeurtenissen nooit herhaald mogen worden, kortom: ze legden het parlement uit dat het hen niet om goedkope sensatie te doen was. De grootouders van de groepsleden zijn trouwens overlevenden van de holocaust.
Het Israelische parlement heeft toen, na dat gesprek, de goede intenties van de band ingezien, en liet toen toe dat de videoclip op TV werd uitgezonden.

Salem zingt doorgaans wel in het Engels. Ha'ayara Bo'eret is een meer dan 80 jaar oud Hebreeuws lied dat na Wereldoorlog II vooral aan de holocaust werd gelinkt. Salem maakte een "doom metal" versie van het nummer met een vrij shockerende videoclip.
gerrit_be
Veteran
Veteran

Postby gerrit_be » Fri Mar 30, 2007 12:25 am

Geen vertalingen voor die tekst? Niemand? :?

Heb nog even ge'google'd (een nieuw werkwoord? to google...) maar nergens een Engelstalige versie gevonden. Volgens wat ik las was het een oud joods volksliedje, dat pas sinds de Wereldoorlog gelinkt werd aan de holocaust, dus het verbaast me wel dat er nergens een vertaling te vinden is voor een lied dat slechts door associatie controversieel is geworden.
gerrit_be
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Fri Mar 30, 2007 1:22 am

gerrit_be wrote:Volgens wat ik las was het een oud joods volksliedje, dat pas sinds de Wereldoorlog gelinkt werd aan de holocaust,

Het is in 1938 geschreven (oorspronkelijk in het Jiddish) door een Joods Poolse schrijver, Mordechai Gwirtig, na een pogrom. De oorspronkelijke naam is (vertaald uit het Jiddish) "brand, broeders, brand".
Gwirtig zelf kwam om het leven in 1942 in de ghetto in Krakau. Tijdens de shoa werdt het een soort volkslied. Sindsdien wordt het vaak gezongen tijdens herinnering ceremonies over de shoa.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby gerrit_be » Fri Mar 30, 2007 2:05 am

Heb je soms een vertaling van de tekst, ET?

Ik vind Salem's versie erg geslaagd. De doem-sfeer druipt van de muziek en zang af, en past perfect bij de beelden. Het zou een excellent statement zijn tegen elke vorm van rassendiscriminatie, het feit dat de beelden zo echt zijn laat de diepste indruk na. Een erg geslaagd statement opdat de feiten nooit ofte nooit meer zouden herhalen.
gerrit_be
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Fri Mar 30, 2007 7:42 am

gerrit_be wrote:Heb je soms een vertaling van de tekst, ET?

Wie het kent met het wijsje zoals het bij ceremonies gezongen wordt, is het bijna onmogelijk de tekst zonder tranen te lezen of aan te horen. I doubt dat rockmuziek datzelfde effect heeft.
However, vrije vertaling, zo goed als het ging:

Broeders, in het stadje, brand,
Ons stadje staat helemaal in brand,
Zwarte geesten razen door haar heen,
De vlammen van verwoesting branden in haar,
Haar traces blijven niet over,
Ze gaat op in vuur
En jullie strengelen handen
Zonder hulp te geven
Zonder het vuur van de vlam te doven
Het vuur van het stadje.

Broeders, help, brand!
Het uur is chas vechalila nabij,
Want de vlammen zullen doorzetten,
Ons allen hier zullen ze vernietigen
Alleen de overblijfsels van de muren zullen getuigen
Wat hier is geweest,
En jullie strengelen handen
Zonder hulp te geven
Zonder het vuur van de vlam te doven
Het vuur van het stadje.

Broeders, brand, verbranding!
Alleen in jullie handen ligt de hulp
Snel, steek een liefhebbende hand uit
En redt van de dood,
Met jullie bloed, doof de vlam,
Vlug, doof met bloed
Sta niet van ver
Want de vlammen laaien hoger
Strengel jullie handen alsjeblief niet,
Het vuur is groot!
E.T.
Veteran
Veteran

Postby siempie » Fri Mar 30, 2007 8:25 am

Mooi gedaan, ET, maar de originele tekst in het Jiddsj is volgens mij de meest aangrijoende:

s’brent! briderlekh, s’brent!
oy, undzer orem shtetl nebekh brent!
beyze vintn mit yirgozn
raysn, brekhn un tseblozn,
shtarker nokh di vilde flamn,
alts arum shoyn brent!

un ir shteyt un kukt azoy zikh
mit farleygte hent.
un ir shteyt un kukt azoy zikh-
undzer shtetl brent!

s’brent briderlekh, s’brent!
oy, undzer orem shtetl nebekh brent!
s’hobn shoyn di fayertsungen
s’gantse shtetl ayngeshlungen-
un di beyze vintn hudshen-
undzer shtetl brent!

es ken kholile kumen der moment
undzer shtot mit undz tsuzamen
zol oyf ash avek in flamen,
blaybn zol - vi nokh a shlakht,
nor puste, shvartse vent!

di hilf iz nor in aykh aleyn gevendt!
oyb dos shtetl iz aykh tayer,
nemt di keylim, lesht dos fayer,
lesht mit ayer eygn blut,
bavayzt, az ir dos kent.

shteyt nit, brider, ot azoy zikh
mit farleygte hent.
shteyt nit, brider, lesht dos fayer-
undzer shtetl brent!
siempie
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Fri Mar 30, 2007 8:27 am

siempie wrote:Mooi gedaan, ET, maar de originele tekst in het Jiddsj is volgens mij de meest aangrijoende:

Helemaal met je eens. Hij helpt alleen niet als iemand geen Jiddish begrijpt:-).
E.T.
Veteran
Veteran

Return to Bars, Clubs en Restaurants