Drie nationaliteiten?

Plaats hier je overige ervaringen en vragen i.v.m. het Nederlanderschap in Israel.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Drie nationaliteiten?

Postby Erika » Tue Aug 31, 2004 7:05 pm

Hallo allemaal,

Het schijnt dat Israël niet drie nationaliteiten goedkeurt. (alhoewel er wel wat uitzonderingen op die wet zijn, heb ik gehoord)
Ik heb serieus aan het overwegen om Aliyah te doen, maar omdat ik in het bezit ben van twee nationaliteiten, vraag ik me af wat de gevolgen zouden zijn. Ik ben in Tsjechië geboren en heb sinds mijn vierde ook de Nederlandse nationaliteit. (Mijn beide ouders zijn Tsjechisch en hebben ook beide nationaliteiten)
Als er geen andere mogelijkheid is, ben ik bereid om één van mijn huidige nationaliteiten op te geven. Omdat dit wel een erg grote stap is, wil ik me goed informeren over de gevolgen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
En als ik bijvorbeeld mijn Nederlandse nationaliteit opgeef, krijg ik daar dan een tijdelijke verblijfsvergunning voor? Ben ik mijn nationaliteit voor altijd kwijt of is dit eventueel nog in de toekomst te herstellen?
Wat zijn andere gevolgen die hier bij komen kijken?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,
Erika
Erika
Veteran
Veteran

Postby Reuven Royen » Mon Sep 06, 2004 12:34 pm

B"H

Hallo Erika,

als jij in Nederland geboren bent, denk ik dat je de nederlandse nationaliteit moet behouden. Waarom, je bent vertrouwd met de nederlandse wetgeving Als je je Nederlands paspoort opgeeft, verlies je je hele nederlandse status. Omdat Nederland volwaardig lid is van de EU, kun je aanspraak maken op alle europese faciliteiten. Aangezien de staten Tschechie als Slovakia aspirant-leden zijn, zullen de voor hun bestemde faciliteiten rondom 2010 in werking treden. Dat geldt voor de meeste voormalige Oost-Bloklanden.
Voor verdere informatie beveel ik je de Nederlandse Ambassade in Tel Aviv aan.

Reuven
Reuven Royen
Veteran
Veteran

Postby Roos » Mon Sep 06, 2004 11:59 pm

Je kunt ook aliyah maken zonder de Israelische nationaliteit aan te nemen. Dan moet je geloof ik bij ergens een briefje tekenen dat je je Nederlandse nationaliteit wilt behouden. En dan word je permanent resident, maar geen citizen. Dat betekent dacht ik dat je alle rechten hebt behalve stemrecht. Maar ik heb het ook maar van horen zeggen, dus navragen bij de Nederlandse ambassade hier lijkt me inderdaad een goed idee.
Roos
Veteran
Veteran

Postby Reuven Royen » Tue Sep 07, 2004 10:08 am

Hallo Roos,

dat klopt, iedere joods-nederlander kan Aliya maken met behoud van het nederlandse paspoort. Hij/zij moet dat duidelijk schriftelijk kenbaar maken aan het Aliyahdepartement dat hij/zij het nederlandschap wil behouden. Bij de Nederlandse Ambassade als het Irgun kan men om begeleiding vragen.
Als je niet politik-mind bent, levert dat geen problemen op.

Reuven
Reuven Royen
Veteran
Veteran

Postby Erika » Tue Sep 07, 2004 7:56 pm

Bedankt voor jullie reacties :D

Dat van permanent residence was bij mij niet bekend, ik dacht dat je eerst een aanvraag moest doen voor temporal residence en na het verstrijken van die termijn, aansprak kon maken op de permanente.

Het is inderdaad niet zomaar iets om je nationaliteit op te geven, daar ben ik me van bewust. Maar ik zit een beetje met een gevoelskwestie van dat als ik echt voor Israel kies, ik ook bereid moet zijn om er echt voor te kiezen. Met twee andere nationaliteiten voelt het als de gemakkelijkste weg kiezen. Bovendien acht ik de kans heel erg klein dat ik ooit in Nederland zal wonen. Behalve aan vrienden en familie daar ben ik er niet echt emotioneel aan gehecht.
Ik moet dit zeker nog allemaal goed overdenken voor mezelf. In ieder geval zal ik contact opnemen met de ambassade wat betreft de mogelijkheden.

Nogmaals bedankt en groetjes,
Erika
Erika
Veteran
Veteran

Postby MosheR » Wed Sep 08, 2004 7:57 am

Voor zover ik weet kan het Israel niet zoveel schelen hoeveel nationaliteiten je hebt.

Het is Nederland die de problemen maakt. Hoe het nu is weet ik niet omdat die regelgeving eens in de zoveel tijd verandert. Voor zover ik mij kan herinneren, doen ze niet zo moeilijk als je voor je 18de naar Israel komt, maar als je daarna komt moet je kiezen.

Aan de andere kant kan het in jouw geval anders zijn omdat je genaturaliseerd Nederlandse bent.

Zoals enkelen hierboven hebben gezegd: informeer bij de ambassade en mijn extra tip van de dag: informeer bij het Aliyah Department.

Succes.
Mijn Mokum is nu hier.
J'y suis j'y reste.
MosheR
Active Member

Permanent resident en Oleh rechten

Postby Erika » Sat Sep 11, 2004 9:09 pm

Bedankt Moshe.

Ik ben via de Nederlandse ambassade nog niet aan veel informatie gekomen, maar heb ondertussen iets gelezen waar sommigen van jullie vast mee te maken hebben gehad.
Als je Aliyah maakt en aangeeft dat je je Nederlandse nationaliteit wilt behouden, krijg je dus de status van ´´permanent resident´´.
Ben je dan ook Oleh Chadash en zijn de Oleh rechten op jou van toepassing? (belastingrechten, ulpanrechten, huursubsidies etc)

Bedankt & groeten,
Erika
Erika
Veteran
Veteran

Baruch ha-Bah

Postby Reuven Royen » Sun Sep 12, 2004 9:25 am

B"H

Hallo Roos,

ondanks dat je je nederlandse paspoort behoudt, krijg je alle faciliteiten toegekend als Ola Chadasha. behalve je kan geen stem uitbrengen voor de Knesseth. Wat de Nederlandse binnenlandse politiek aangaat, Nederland is in de greep van het racisme als van het fascisme. Niet alleen vanwege de economische recessie maar ook van het gekweekte egoisme en banenjacht of streberei genoemd.
Als je een nederlands luach (NIK) hebt, daarin staat ook het (E Mail) adres van het Aliyahdepartement in Amstelveen of Amsterdam. Zij maken alles in orde voor je.
Dus; geen paniek en zeg toedeloe tegen Nederland.

Reuven
[/u] shalom Rav
Reuven Royen
Veteran
Veteran

Postby Erika » Thu Sep 16, 2004 11:30 pm

Dat is goed nieuws Reuven!!! BEDANKT!

Groetjes,
Erika
Erika
Veteran
Veteran

Postby NOekie24 » Sat Nov 06, 2004 10:35 pm

Haaaai ,

Ik ben net zelf in bezit gekomen van een tweede nationaliteit. Naast de Nederlandse heb ik nu ook de Israelische nationaliteit. Dit was niet zomaar mogelijk.
De Ambasade vertelde mij dat het pas sinds 2003 mogelijk is om ook de Israelische nationaliteit aan te nemen "mits" je getrouwd bent met een Israelier....(?)
Voor je kindje ( als je die hebt ) gelden andere regels, hij/zij heeft automatisch het recht om de nationaliteit van beide ouders te krijgen. Dit alles volgens de Nederlandse regels of het mogelijk is om drie nationaliteiten te hebben weet ik niet. Wel leuk...Nog eentje erbij en je kan kwartetten! ;)

Groeten Manouk
NOekie24
Veteran
Veteran

Postby A.J.R. » Sun Nov 07, 2004 11:16 pm

Hai Manouk! Dat klinkt interessant. Ik heb vorig jaar aliya gemaakt en met veel moeite (vanwege de staking), mijn Nederlandse nationaliteit kunnen behouden. Ik weet dat er iets veranderd is in de Nederlandse wetgeving, maar heb niet helemaal begrepen wat. Is het echt mogelijk een Israelisch paspoort te krijgen?

Dank je, groet, Annet

p.s. Erica. Als je iets wilt weten over dit soort zaken, praat dan met mensen van de Jewish Agency, en niet van de ambassade. Daar heb je weinig aan. In principe moet je hier een Arli-verklaring ondertekenen, waarmee je de israelische nationaliteit niet accepteert. Israel heeft een speciale regeling voor mensen uit Nederland. Het verhaal van Roos klopt. Bye, Annet
A.J.R.
Active Member

Postby NOekie24 » Sun Nov 07, 2004 11:48 pm

Ben ik weer :))Helaas wist de Jewish Agency gevestigt in Amstelveen me echt niets te vertellen. Wel kreeg ik haar inderdaad de verklaring mee dat ik niet de Israelische nationaliteit wilde aannemen omdat ik zo de Nederlandse zou verliezen. Dacht ik dus, en zij ook. Ik kreeg te horen toen ik mij ID liet maken dat ik wel een Israelische paspoort kon krijgen met behoudt van mijn NEderlandse omdat ik een Israelische man getrouwd heb.
Dit heb ik gecheck bij de Nederlandse Ambasade. Die vertelde me dat dat inderdaad kon maar waarom zou je? Toch ervoor gekozen het te laten doen omdat het zoveel makkelijker is om Israel in en uit te gaan. Eerlijk waar dat was mijn reden.....( Hmmm ) Wel werd mij geadviseerd om om de hoogte te blijven van de NEderlandse wetgeving dat je dus niet zomaar je Nederlandse Nationaliteit verliest. Iets anders is, Toen ik mijn Nederlandse paspoort moest vernieuwe door naamsverandering Huwelijk ( vier weken geleden gedaan ) heb ik ook op dat formulier ondertekend dat je niet"zomaar" je Nederlandersschap verliest. Je zou bij gevaar van op de hoogte worden gehouden. Dit vind ik ook riscie je moet het zelf in de gaten houden en jaarlijks komt er een krantje uit bij de Nederlandse Ambasade met info over nieuwe regels. ALs het een probleem word om twee nationaliteiten te hebben , laat ik zonder meer de Israelische vallen.
Iets anders is, de wetgeving verander niet "zomaar"plotseling, en nog steeds wil Israel zich bij de Eupese unie voegen....( of dat er door komt ) maar goed, het zijn afwegingen.
Maar je kan dus echt een twee Nationaliteit hebben, ik heb ze.

Groetjes!
NOekie24
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Wed Nov 17, 2004 4:04 pm

Mijn kinderen hebben allebei drie nationaliteiten. Nederlands, VS en Israel. Zij zijn echter in Israel geboren uit een Nederlandse vader en Amerikaanse moeder. Ik weet niet of dat een verschillende situatie is.
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Bituach Leumi

Postby zidman » Mon Jan 03, 2005 1:13 pm

Ik weet niet precies waar ik dit moet plaatsen maar ik heb een vraag met betrekking to Bituach Leumi. Ik heb in 1998 Alyah gemaakt en ben toen niet meteen begonnen met werken maar heb me de eerste 7 maanden gestort op het heel serieus verbeteren van mijn Yvriet. Ik heb ook meteen na mijn Alyah aangegeven dat ik mijn Nederlanderschap wilde behouden (Ik moest kiezen tussen een Nederlands of een Israelisch paspoort, beide kon niet). Tot mijn grote verbazing kreeg ik nu van de Bitach Leumi een rekening gepresenteerd met een forse boete over die eerste 7 maanden. Ik veronderstelde dat je als Oleh Hadash het eerste jaar nog geen Bituach Leumi hoeft te betalen. Volgens de Bituach Leumi ben ik nooit een Oleh Hadasj geweest omdat ik geen Israelish staatsburger ben (geen Israelisch Paspoort). Wie oh wie weet hier meer van. Ik geloof de Bituach Leumi niet omdat wij als Nederlanders een uitzondering zijn, de overgrote meerderheid van de Oliem kunnen wel twee paspoorten erop nahouden.
zidman
Newby

Return to Overig