wel of geen dubbele nationaliteit?

Plaats hier je overige ervaringen en vragen i.v.m. het Nederlanderschap in Israel.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Postby Noortja » Thu Dec 16, 2010 5:32 pm

Ha allen!

Bij voorbaat excuus voor de lap tekst...

Van de week was ik bij Misrad Hapnim. Na 5 jaar kan ik nu de Israëlische nationaliteit aannemen. Even op Internet opgezocht of ik dan niet mijn Nederlandse nationaliteit verlies. Naar mijn weten niet maar volgens de dame die ons dossier beheert kiezen de meeste Nederlanders voor de optie Toshav Keva omdat ze anders hun Nederlandse nationaliteit verliezen. Dus de afspraak verzet om toch maar even goed uit te zoeken want het kan niet teruggedraaid worden.

Echter, volgens de informatie op http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/verliezen-nederlandse-nationaliteit#anker-verliezen-nederlandse-nationaliteit-meerderjarigen ben ik een uitzondering omdat ik ben getrouwd met iemand van een andere nationaliteit en ik zijn nationaliteit aanneem.

In de bijlage op (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/documenten-en-publicaties/richtlijnen/2008/07/16/uitzonderingen-en-toelichting-op-het-verliezen-van-de-nederlandse-nationaliteit.html) staat (samengevat): Sinds 01.04.2003 verliest de meerderjarige Nederlander die vrijwillig een andere vreemde nationaliteit aanneemt NIET MEER zijn Nederlanderschap indien sprake is van dat hij/zij echtgenoot/echtgenote is die vrijwillig de nationaliteit van de huwelijkspartner aanneemt.

De PDF bijlage is echter van 2008. Om eea toch maar zwart op wit te hebben een mail gestuurd naar de Postbus 51 Informatiedienst. Hun antwoord: "Wij beschikken niet over voldoende informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden. U kunt het beste contact opnemen met de Nederlandse ambassade in Israël. Zij zijn uitgebreid op de hoogte van zowel de Nederlandse als lokale regelgeving op dit punt. "

Die kan ik helaas pas maandag weer bereiken tussen 13.30 en 14.30 uur. Laat ik nu maandagochtend een afspraak bij Misrad Hapnim hebben... Die kunnen we natuurlijk weer verzetten maar wie weet heeft onlangs iemand hier hetzelfde uitgezocht? Of is er iemand die meer weet?

Bij voorbaat dank!
Noortje
Noortja
Veteran
Veteran

Re: wel of geen dubbele nationaliteit?

Postby Hans & Malie » Thu Dec 16, 2010 8:00 pm

Er zijn reeds vele topics geweest die dit onderwerp hebben behandeld.
Een ervan is deze...

viewtopic.php?f=43&t=644

Wat ik ervan nog weet is dat een van de doorslaggevende reden was deze wet in te voeren was om de eenheid binnen het gezin in tact te houden door de ouder deze switch te laten maken zonder verlies van het Nederlanderschap.

Succes,

Hans
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby Noortja » Thu Dec 16, 2010 8:35 pm

Ha Hans, dank voor de link! Is echter een topic uit 2005, vind ik toch tricky met al die snel veranderende wetten en regels. Ik ben ergens vrij zeker van mijn zaak maar als ik ernaast zit dan heb ik wel een probleem... Dat risico durf ik niet te nemen. Toch misschien maar afspraak verzetten en even de ambassade bellen.
Noortja
Veteran
Veteran

Postby marcelle82 » Thu Dec 16, 2010 9:26 pm

Hallo Noortje,

Ik heb in 2001 Aliyah gemaakt, en ik heb mijn Teudat Zehoet gehad nadat ik getrouwd ben.
Na een tijdje moest ik mijn NL'se paspoort verlengen. En daar werd mij verteld dat ik mijn paspoort moest in leveren, omdat ik de Israelische Nationaliteit heb aan genomen.
Dus op dat zelfde moment ben ik mijn NL'se nationaliteit kwijt geraakt.

Na een lange weg heb ik uit eindelijk mijn NL'se nationaliteit terug gekregen, omdat je wel 2 nationaliteiten mag als je de 2e aan genomen hebt, door huwelijk. Wat bij mij dus het geval was.

Wat ik heb begrepen is dat je voor je de TZ aan neemt een formulier in moet vullen bij de NL'se ambassade.
Ik denk dat je het best even kan bellen voor informatie hierover.

http://www.netherlands-embassy.co.il/Embassy/Content/en/index.php

Succes!!

Marcelle
marcelle82
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Dec 16, 2010 10:50 pm

Half jaar geleden persoonlijk bij de ambassade de volgende vraag gesteld:

Aangezien ik op aliya ben gekomen voor mijn 18e, mag ik de Israelische nationaliteit aannemen zonder de Nederlandse te verliezen (dat is ook iets van de laatste jaren).

Als ik dat doe, heb ik dus (o.a.) de Israelische nationaliteit, en is mijn vrouw (die hier na haar 18e kwam) dus getrouwd met iemand met de Israelische nationaliteit. Mag zij dan om die reden de Israelische aannemen zonder de Nederlandse te verliezen.

De mevrouw achter het loket ging het voor zekerheid even vragen (ik weet niet aan wie), maar het antwoord was positief.

Zij (mijn vrouw) zou dus haar Nederlandse nationaliteit niet verliezen als ze de Israelische aan neemt nadat ik dat gedaan heb.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Dorith » Fri Dec 17, 2010 7:30 am

Het is natuurlijk het beste om op de ambassade de info te krijgen.

Zo ver ik het gehoord heb, mag je de nationaliteit van je partner aannemen als je woont in het land waarvan de partner de nationaliteit heeft ~ dus in Israel, als je getrouwd bent met een Israeli.

De "catch" is, zo werd mij indertijd verteld door iemand van de ambassade, dat als je straks je NL pas wilt verlengen, je allerlei papieren moet tonen plus een aardig bedrag moet betalen aan de ambassade. Ik persoonlijk vond dat alles niet de moeite waard aangezien het enige voordeel van de Israelische nationaliteit is dat ik mag kiezen voor de knesset of zelf gekozen mag worden....

Kiezen voor de regering van het land waar je woont is natuurlijk belangrijk, maar aangezien ik een grote hekel heb aan politiek, was het voor mij geen probleem om er vanaf te zien.
Dorith
Veteran
Veteran

Postby Noortja » Fri Dec 17, 2010 8:46 am

Dank jullie wel voor alle reacties! Ik wil eigenlijk alleen Israelische nationaliteit voor het paspoort zodat ik van alle gezeik op 't vliegveld af ben. Ik ga toch de ambassade maar even bellen voor ik de knoop doorhak. Nogmaals bedankt allemaal!
Noortja
Veteran
Veteran

Postby froukjevermaat » Fri Dec 17, 2010 11:13 am

Wat ik heb begrepen is dat je zonder probleem nu ook de israelische nationaliteit kunt aanvragen. Maar... als je vergeet je nederlands paspoort te verlengen dan vervalt die... waar ik dat heb gehoord weet ik niet maar mezelf kennende vond ik dat risico te groot om te nemen.
froukjevermaat
Veteran
Veteran

Postby Dorith » Fri Dec 17, 2010 6:59 pm

Ik stond vroeger ook altijd braaf in de rij voor mensen met een buitenlands paspoort, op het vliegveld na aankomst.

Tot een keer de juffrouw achter het raampje zei dat met een stempel van toshevet keva ik in de rij van Israeliers mag staan. Dat scheelt inderdaad vaak tijd!
Dorith
Veteran
Veteran

Postby Matthew » Sat Dec 18, 2010 1:18 am

Bij de beslissing moet je goed bedenken dat zodra je niet meer onder de uitzondering valt je gelijk je Nederlandse paspoort kwijt bent. Dat gebeurt zodra je niet meer getrouwd bent door of echtscheiding of overlijden van je partner.

Persoonlijk hecht ik meer waarde aan m'n NL paspoort en zodra je je IL paspoort dan inlevert ben je ook je TZ kwijt en dus geen rechten meer hebt als je hier zou willen blijven wonen ivm werk, kindern etc. Met NL paspoort en permanente TZ heb je alle rechten, behalve dat je kunt stemmen...
Matthew
Team Member

Postby allard » Sat Dec 18, 2010 1:38 am

Matthew wrote:Bij de beslissing moet je goed bedenken dat zodra je niet meer onder de uitzondering valt je gelijk je Nederlandse paspoort kwijt bent. .

Ja joh Geerts wil is wet..... Opgestaan plaatsje vergaan , Van twee walletjes eten , Oost West thuis best.
allard
Veteran
Veteran

Postby Dorith » Sat Dec 18, 2010 6:19 am

Dat gebeurt zodra je niet meer getrouwd bent door of echtscheiding of overlijden van je partner.

Dat is mij nooit gezegd.

Het beste is om op de ambassade alles te vragen wat je maar kan bedenken!
Dorith
Veteran
Veteran

Postby Frederike » Sat Dec 18, 2010 6:14 pm

Dat wat Matthew schreef was voor mij de reden om gewoon toshav keva te worden, kan dan alleen niet stemmen en de politiek in gaan...Laat ik dat nou net niet van plan zijn! Met je TZ kun je idd gewoon in de Israelische rij bij de douane.
Enigste nadeel is dat je wel moet zorgen dat je een stempel van het MZ in je NL paspoort moet hebben als je naar het buitenland gaat. Maar voor mij is dat niet zo vaak dus dat maakt niet zo uit.
Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven, maak er een mooie dag van!!!
http://www.colminee.com
Frederike
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Sat Dec 18, 2010 7:51 pm

Ik ga ook altijd in de rij van de buitenlanders staan...en evengoed vragen ze me altijd naar mijn TZ...en ik heb geen enkele stempel in mijn paspoort.
En nooit hebben ze me gezegd voortaan ook maar gebruik te maken van de Israelische lijn.
Zal het de volgende keer eens doen met enkel m'n TZ....en dan vragen ze me naar m'n NL paspoort... :mrgreen:
Hans & Malie
Team Member

Postby Dorith » Sat Dec 18, 2010 8:10 pm

Je moet in je NL pas een stempel hebben dat je toshav keva bent. Dat laat je dan zien in de rij voor Israeliers.
Ik heb nooit mijn TZ mee en dat is nooit een probleem geweest.

Het vervelende is wel dat als je een nieuwe NL pas krijgt, dan moet je weer naar misrad hapnim om dat stempeltje te krijgen.
Nou ja, dat gebeurt niet elke week :)

Shavua tov!
Dorith
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Sat Dec 18, 2010 9:16 pm

Ik weet niet wat toshav keva allemaal betekend...ik heb er , buiten dit topic om dan , nimmer over gehoord , en dus ook niet mee te maken gehad...ben gewoon op aliya gekomen....alles was reeds in kannen en kruiken nog voordat ik in het vliegtuig stapte richting Israel...mijn TZ lag op me te wachten op het vliegveld bij aankomst...heb wel binnen de termijn afstand gedaan van mijn automatisch verkregen Israelische nationaliteit....termijn was geloof ik 3 maanden.
Ik hoef dus nergens stempeltjes in te hebben en heb gewoon een permanente blauwe TZ...kan echter niet voor de landelijke politiek stemmen [ wel de plaatselijke ] of bepaalde banen verkrijgen...nou..daar kan ik best mee leven als Hollander.... :mrgreen:
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Sat Dec 18, 2010 9:33 pm

Geez wat zijn jullie Nederlands allemaal :-).
Je gaat gewoon in de kortste rij staan, of dat nou in Israel of in Nederland is :-).

Stempel kan wel, maar als je hem niet hebt gebeurd er nog niets. Weer anderen hebben een document bij zich dat ze de Isr. nationaliteit niet aangenomen hebben.

Bottom line: Je moet wel een heel grote zanik voor je hebben als hij zegt dat je in de verkeerde rij staat.
Bottom line2: Je mag als toshav kewa in beide rijden staan als je dat leuk vind.

Hans,
Je hebt er misschien niet van gehoord, maar volgens wat je schrijft ben je het wel :-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby allard » Sun Dec 19, 2010 1:43 am

E.T. wrote:Geez wat zijn jullie Nederlands allemaal :-).
.

Zegt de man die buiten Israel woont en nooit zyn Nedelandse paspoort heeft ingewisseld voor een Israelisch :?
allard
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sun Dec 19, 2010 3:46 am

allard wrote:Zegt de man die buiten Israel woont en nooit zyn Nedelandse paspoort heeft ingewisseld voor een Israelisch

Kan vandaag allebei hebben als ik wil. So what?
Bottom line is en blijft hetzelfde: Een toshav kewa met Nederlands paspoort die permanent in Israel woont, kan in beide rijden gaan staan, en kip die er wat van zal zeggen. Gewoon kortste rij nemen dus (wat overigens laatste keer dat ik terug kwam uit het buitenland de rij van de buitenlandse paspoorten was).

Ik woon overigens in Israel, maar een kniesoor die op de feiten let :-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Noortja » Sun Dec 19, 2010 9:38 am

@Matthew: ook als je terug naar Nederland gaat in geval van scheiding/overlijden? Dat is wel een goeie vraag voor de ambassade.
@ET:
E.T. wrote:Je gaat gewoon in de kortste rij staan, of dat nou in Israel of in Nederland is :-).
Haha, eens, dat doe ik ook altijd en de rij voor de niet-Israelische paspoorten is bijna altijd korter (als ik vlieg).

Overigens heb ik het over het deel voor het inchecken, douane boeit me eigenlijk niet zo.

@Frederike: ik vlieg minstens 3x per jaar dus het is me wel wat waard om de veiligheidsprocedure in te korten dmv een paspoort

Maar ik weet nu zeker dat ik de Israëlische nationaliteit kan aannemen zonder mijn Nederlandse te verliezen en daar ging het me om. Met alle vragen over verlengen paspoort ed klop ik morgen even aan bij de ambassade. Ik zal nog wel even laten weten wat ze zeggen.
Noortja
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sun Dec 19, 2010 9:51 am

Overigens het behouden van je Nederlandse paspoort kan ook voor niet Nederlandse redenen leuk zijn. Zo bijvoorbeeld moet een Israelier een visum aanvragen om naar Amerika te vliegen, en kan een Nederlander gewoon in het vliegtuig stappen. Voor wie al genoeg Israelier/non-Nederlander is om niet 2 jaar van te voren te weten waar hij naar heen vliegt en op welke dag, is dat heel handig aangezien het wachten op een visum rustig 3 maanden kan duren volgens wat men verteld.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Sun Dec 19, 2010 10:04 am

Voordat ik de Israelische nationaliteit aannam vorig jaar heb ik het helemaal uitgezocht. Ik heb een brief gekregen van de ambassade met daarin ook de voorwaarden waaraan ik moest voldoen. Ik heb toen nog wat verder doorgevraagd omdat mijn vrouw niet de Israelische nationaliteit had toen we trouwden. Maar alles lijkt in orde.

Ik had waarschijnlijk ook de Israelische natianaliteit aangenomen als ik daardoor de nederlandse nationaliteit was kwijtgeraakt. Je kan namelijk niet op de orgaantransplantatiewachtlijst (wat een woord) komen als je geen Israelisch staatsburger bent.
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby Matthew » Sun Dec 19, 2010 1:59 pm

He Allard,

deze wet is niet door Geert gemaakt, maar door de voorgaande regering(en). Hopelijk krijgt Geert de kans om deze regeltjes nog wat aan te shcerpen op korte termijn!

Overigens staan de regels online met een aantal voorbeeld cases, nogmaals de uitzondering geldt alleen als je getrouwd bent.
Matthew
Team Member

Postby Kachol Lavan » Sun Dec 19, 2010 2:21 pm

E.T. wrote:Overigens het behouden van je Nederlandse paspoort kan ook voor niet Nederlandse redenen leuk zijn. Zo bijvoorbeeld moet een Israelier een visum aanvragen om naar Amerika te vliegen, en kan een Nederlander gewoon in het vliegtuig stappen. Voor wie al genoeg Israelier/non-Nederlander is om niet 2 jaar van te voren te weten waar hij naar heen vliegt en op welke dag, is dat heel handig aangezien het wachten op een visum rustig 3 maanden kan duren volgens wat men verteld.

Ook wij nederlanders moeten nu een formulier via het internet invullen voordat we naar de VS kunnen vliegen.
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sun Dec 19, 2010 4:41 pm

Kachol Lavan wrote:Ook wij nederlanders moeten nu een formulier via het internet invullen voordat we naar de VS kunnen vliegen.

Herinnerde ik me niet (is al enkele jaren geleden dat ik naar Amerika vloog), maar is nog altijd 10 keer makkelijker en sneller dan naar de Amerikaanse ambassade gaan, verzoek indienen, en er enkele maanden op moeten wachten (volgens vertellen dus 3 maanden).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Sun Dec 19, 2010 5:01 pm

Absoluut. Maar er is nu een jaar of twee wel een formulier dat eerst geregeld moet worden. Er wordt dan gekeken of je op de terreurlijst staat. Je krijgt direct toestemming (of niet natuurlijk).
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Sun Dec 19, 2010 6:04 pm

E.T. wrote:

Hans,
Je hebt er misschien niet van gehoord, maar volgens wat je schrijft ben je het wel :-).

Het zou best kunnen zijn...ik heb er niets van gehoord en ook nergens een stempel in staan.
Ook staat het op geen enkel document vermeld wat ik heb of krijg...en in mijn TZ staat " Hollander ".... :mrgreen:
Hans & Malie
Team Member

Postby Kachol Lavan » Mon Dec 20, 2010 8:38 am

Dan heb je een oud TZ. In het nieuwe staat niets meer. Niet of je joods bent of niet, en niet hollander of hottentot of wat dan ook.
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Mon Dec 20, 2010 6:09 pm

Kachol Lavan wrote:... of hottentot of wat dan ook.

Shit , en daar was ik nog wel zo trots op.... :( :mrgreen:
Hans & Malie
Team Member

Postby allard » Sat Dec 25, 2010 2:49 am

Matthew wrote:He Allard,

deze wet is niet door Geert gemaakt, maar door de voorgaande regering(en). Hopelijk krijgt Geert de kans om deze regeltjes nog wat aan te shcerpen op korte termijn!

Overigens staan de regels online met een aantal voorbeeld cases, nogmaals de uitzondering geldt alleen als je getrouwd bent.

Hey Matthew ; Geert"s voor uitgeschoven voorpost in Israel. Heb met veel belangstelling de discussies op dit forum gelezen. zie nu dat mensen met een wat genuanceerdere mening hier niet meer posten?
allard
Veteran
Veteran

Next

Return to Overig