Als Nederlander niet bij "Misrad ha Bitachon"

Plaats hier je overige ervaringen en vragen i.v.m. het Nederlanderschap in Israel.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Als Nederlander niet bij "Misrad ha Bitachon"

Postby marcelle82 » Sun Jan 03, 2010 5:29 pm

Shalom allemaal,

Heeft iemand enig idee hoe het zit met het feit dat je als Nederlander , daar bedoel ik mee in het bezit zijn van een Nederlandse Nationaliteit, en het niet makkelijk worden aangenomen bij Misrad ha Bitachon en alles wat daar mee te maken heeft???

Mijn broertje wilt graag in "Keva" in het leger, maar het wordt het moeilijk gemaakt ivm zijn NL'se nationaliteit.
Ik persoonlijk vind dit heel raar... maar misshien dat 1 van U een goed uitleg heeft hierover.
marcelle82
Veteran
Veteran

Re: Als Nederlander niet bij "Misrad ha Bitachon"

Postby Hans & Malie » Sun Jan 03, 2010 8:14 pm

Het zou kunnen liggen in het feit dat er in het verleden nogal wat problemen waren....Nederlanders kunnen , voor zover de wet nog niet is aangepast , geen deel uitmaken van een vreemde krijgsmacht zonder daarbij niet de Nederlandse nationaliteit te verliezen.
Ik denk dat je broer [ als hij dat al niet is ] eerst Israelier worden moet....en dan kleven daar ook weer problemen aan voor het behouden van zijn staatsburgerschap....
Ik denk dat dit de problemen kunnen zijn waar je broer mee te maken heeft..maar zeker weten doe ik het niet..
Of , en dat zul je zelf het beste weten , heeft je broer wellicht een veroordeling ergens voor ?
Affijn....er zullen wel knappere koppen dan ik reageren... :mrgreen:
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Sun Jan 03, 2010 8:39 pm

marcelle82 wrote:Mijn broertje wilt graag in "Keva" in het leger, maar het wordt het moeilijk gemaakt ivm zijn NL'se nationaliteit.

Het zal o.a. afhangen van de functie die hij bekleed in het leger, of zal vullen in zijn keva dienst. Bij sommige functies kan een vreemde nationaliteit problemen opleveren, alhoewel ze over het algemeen best te overkomen zijn.
Daarbij, is het de vraag of hij problemen heeft omdat hij een Nederlandse nationaliteit heeft, of omdat hij geen Israelische nationaliteit heeft. Als dat laatste het geval is, zit het moeilijker dan als hij gewoon beide nationaliteiten bezit.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby marcelle82 » Sun Jan 03, 2010 9:33 pm

Ten eerste bedankt voor jullie reacties!

Mijn broertje is idd in het bezit van beide nationaliteiten.
Daarom begrijp ik het probleem dus niet. Ik zat te denken dat het misschien te maken heeft met de vrijheid die we in Nederland hebben en wat nog altijd een totale taboe is hier in Israel. If you know what I mean :lol:

Maar hij heeft geen "problemen" zover ik weet dus daar zal het wel niet aan liggen, en het is nu ook niet zo dat hij bij de mossad wilt of zo.
Een doodnormale automonteur :mrgreen:
marcelle82
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sun Jan 03, 2010 9:37 pm

marcelle82 wrote:Een doodnormale automonteur

Dat is wat hij jou verteld :wink:.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby marcelle82 » Sun Jan 03, 2010 9:42 pm

Haha :lol: mijn man die gaat braaf zo vaak mogelijk op milu'iem.. en als ik hem moet geloven doen ze niks de hele dag.
JAJA daarom word hij om de haverklap op geroepen :wink:

Maar heb je een ander idee, wat het probleem zou kunnen zijn?
marcelle82
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sun Jan 03, 2010 10:26 pm

marcelle82 wrote:Haha :lol: mijn man die gaat braaf zo vaak mogelijk op milu'iem.. en als ik hem moet geloven doen ze niks de hele dag.
JAJA daarom word hij om de haverklap op geroepen :wink:

Dat is weer wat anders, dat zijn de mannen die hun commandant opbellen en om een weekje miluim vragen om even vrij te zijn van thuis ;-).

Maar heb je een ander idee, wat het probleem zou kunnen zijn?

Ehh nee om eerlijk te zijn. Kan je wel zeggen dat het in sommige eenheden niet uitmaakt wat de taak van de persoon is. Dus een auto monteur van een specifieke eenheid moet hetzelfde niveau veiligheids dinges hebben als een soldaat die geheime dingen onder ogen krijgt.

In ieder geval, als hij ook de Israelische heeft lijkt het mij gewoon een beetje burocratie die uiteindelijk opgelost kan worden. Het zou Israel niet zijn als ze niet begonnen er een beetje moeilijk over te doen in het begin, maar dat betekent lang niet dat het ook zo afloopt uiteindelijk.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby marcelle82 » Mon Jan 04, 2010 4:49 pm

Je hebt gelijk ook, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan :lol:
Toch nog bedankt!
marcelle82
Veteran
Veteran

Return to Overig