Hallo,
Ik ben nu 6 maanden zwanger en zal met mijn man binnenkort naar Israel vertrekken om daar te bevallen. Mijn man is Israeli en ik ben Nederlands. Ik zal daar op een toeristenvisum verblijven en tot mei 2008 blijven.
Nu is mijn vraag of iemand weet hoe het geregeld is rondom de nationaliteit v.h kind en wat ik allemaal moet regelen. Ik geloof dat het kind automatisch Nederlands is omdat ik Nederlands ben. Waar moet ik het kind aanmelden zodat het in Nederland ingeschreven wordt en ik dus ook de kinderbijslag en verzekering voor het kind kan regelen, we blijven immers maar voor een korte periode in Israel.
Verder vroeg ik me af of iemand in Israel is bevallen terwijl zij een zorgverzekering in Nederland had en niet in Israel. Wat zijn je ervaringen met wat er betaald wordt. Mij werd verteld dat spoedeisende zorg 100% wordt vergoed, niet spoedeisende zorg 100% van wat het in Nederland zou kosten. Bevallen schijnt geen spoedeisende zorg te zijn en aangezien je in NL maar een aantal uren in het ziekenhuis blijft en niet de nacht over en in Israel zoals ik begrijp in ieder geval 2 dagen is daar al een verschil in kostenplaatje. Is er een manier om je hier voor bij te verzekeren, of is er een manier om me in Israel bij te verzekeren?
Ik hoop dat iemand antwoord heeft op mijn vragen aangezien we graag in Israel willen zijn bij familie in deze tijd, maar er moet ook geen kostenplaatje van duizenden euros aan verbonden zijn.