Kabbalah

Alle overige onderwerpen in verband met religie in Israel.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Kabbalah

Postby Route 4 » Tue May 31, 2005 9:38 pm

Weet niet dit forum de juiste plek is voor deze vraag. Tot enig tegenbericht stel ik hem.

Weet iemand welke rol Kabalah speelt binnen het jodendom of specifieker in de israelische maatschappij?
Route 4
Veteran
Veteran

Re: Kabbalah

Postby E.T. » Tue May 31, 2005 9:49 pm

Route 4 wrote:Weet niet dit forum de juiste plek is voor deze vraag. Tot enig tegenbericht stel ik hem.

Weet iemand welke rol Kabalah speelt binnen het jodendom of specifieker in de israelische maatschappij?

Om dit te beantwoorden moet je de kabballah voor het gemak in 2 verschillende aspecten zetten. De een is de echte, ware, diepe kabballah. Dat is de torat hasod, of tewel de geheimen achter de Tora. Vrij weinig mensen kennen de kabballah, en dat onder andere omdat je hem halachisch niet mag leren voor je 40ste, en dan nog met allerlei condities waar zonder je niet mag. De mensen die wel de kabballah bestudeerd hebben heten mekubaliem, de bekenden daarvan zijn op 1 hand te tellen, maar een van de bekendste daar van (rav Bazri) staat aan het hoofd van een jeshiva (orthodoxe college) in Jerushalaim voor mekubaliem.
De meest bekende op dit gebied is gelijk de oudste, rav Kaduri, die de mentale mentor van Shas beschouwd wordt te zijn.
Als je weet wat Shas is, begrijp je ook dat op deze manier je best kan zeggen dat de invloed van de kabballah op de Isr. maatschappij sterker is dan je denkt, maar ik geloof niet dat dat echt zo gevoelt wordt.

Een van de boeken van de kabballah heet de zohar. Die mag wel eerder geleerd worden, en kom je in vele orthodoxen huizen tegen, alhoewel dat niet betekent dat men ze ook leest (het wordt als sgula beschouwd om het in huis te hebben). Die is makkelijker te begrijpen, noem het een soort kabballah light voor beginners. Unlike de echt kabballah die gevaarlijk wordt beschouwd (het verhaal gaat over 4 geleerden die een veld in trokken om kabballah te leren voor dat zij dat mochten, een werdt krankzinnig, de andere kwam om, de derde pleegde zelfmoord, en alleen rabi Akiwa kwam er uit), is hier -voor zover ik weet- geen enkel probleem mee om te lezen ook al begrijp je hem niet.

Dan heb je de kabballah als een geintje (en sorry als ik iemand kwets door dit zo te schrijven). Dat is de kabballah als een soort harry potter achtig geheimzinnig iets. Heel aantrekkelijk voor mensen die verder niet veel met het Jodendom te maken hebben maar gewoon zichzelf zoeken zoals Madonna (a.k.a. Esther), en anderen.

Van dat aspect van de kabballah heb je ook de kabballah school bijvoorbeeld (rav Berg als ik me niet vergis), en dat is wat een ieder leert en na 3 lessen denkt de hele kabballah en alle geheimen van het Jodendom te kennen. Deze laatste heeft lijkt mij meer invloed op de maatschappij, omdat hij simpeler is, en passender voor de 'simpele mensen' (again, sorry als ik iemand hier mee kwets).

De echte kabballah heeft in zoverre wel invloed op de maatschappij, maar op een manier dat men dat meestal niet eens weet. Zo heb je minhagiem (gewoonten) waar vele orthodoxen en ook niet orthodoxen zich aan houden, zonder zich te realizeren dat de oorsprong uit de kabballah komt.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Route 4 » Tue May 31, 2005 9:54 pm

dankjewel voor dit uitgebreide antwoord je weet er echt veel van af. Inderdaad is de invloed groter als je ik dit zo lees dan ik dacht.
Route 4
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Jun 01, 2005 8:39 am

Route 4 wrote:dankjewel voor dit uitgebreide antwoord je weet er echt veel van af. Inderdaad is de invloed groter als je ik dit zo lees dan ik dacht.

Nah, ik weet er verder niet zo veel van, en dat wil ik graag zo houden...:-).
Ik zal nooit vergeten hoe iemand ooit mijn neef (een rabijn, destijds hoofd van een kollel als ik me goed herinner) vroeg of hij de kabballah mocht bestuderen. Mijn neef antwoorde, de kabballah is torat hanistar, de verborgen Tora. Zodra je de hele torat hagalui, de openlijke Tora kent, kan je er over denken om door te gaan. Duidelijk voor elk mens dat niemand ter wereld de hele Torat hagalui kent, dus je begrijpt het antwoord...:-).
E.T.
Veteran
Veteran

Return to Overige Onderwerpen