Weer een triest verhaal over gescheiden begraven

Alle overige onderwerpen in verband met religie in Israel.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Is gescheiden begraven eigenlijk niet racistisch of eerder een noodzaak?

Eerder een noodzaak
5
28%
Eigenlijk racistisch
11
61%
Maakt mij niet uit waar ik begraven wordt
1
6%
Is een van de redenen dat ik Gioer doe
0
No votes
Geen mening
1
6%

Total votes : 18

Postby Hans & Malie » Mon Aug 04, 2008 10:24 am

Ik loop er werkelijk over te denken om een giur te gaan doen enkel voor die reden....ik persoonlijk vindt het wel mooi om naast mijn partner te kunnen liggen..en als goy kan ik dat wel vergeten of ik moet , zoals beschreven hier , uitwijken naar een kibutz.
Ik heb hopelijk nog lang te gaan voordat dat spelen gaat....en zaken kunnen veranderen..we zien wel
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby Kachol Lavan » Mon Aug 04, 2008 3:43 pm

Hans & Malie wrote:Ik heb hopelijk nog lang te gaan voordat dat spelen gaat

Daar kan ik het helemaal mee eens zijn.
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Mon Aug 04, 2008 3:59 pm

Hans & Malie wrote:..maar gewoon enkel de mogelijkheid naast je geliefde begraven te worden,voor mijn part op een appart deel met een apparte ingang maar in ieder geval met de mogelijkheid zodat je bij elkaar liggen kunt en de familie niet het halve land af hoeft te reizen..that's all...en ik heb nog geen enkele niet jood niet de de beleefdheid zien hebben zijn/haar hoofd niet te bedekken..kwestie van respect en opvoeding....heeft verder niks met stugheid te maken van : " ik ben christen dus bedek ik m'n hoofd hier niet.."

Dit kan wat de orthodoxie betreft op elke begraafplaats in Israel. Je adres voor klachten is dus niet de orthodoxie of de orthodoxen, maar het stadsraad in het gebied waar je dit wil.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby siempie » Tue Aug 05, 2008 5:54 am

Kinders het is veel erger dan dit: op de meeste Israelische begraafplaatsen worden de Ashkenaziem en Sefaradiem apart begraven! Er zijn genoeg gevallen geweest waar een zogenaamd gemengd stel (dus een Ashkenazi en Sefaradi) niet naast elkaar begraven kon worden omdat er dus scheiding van deze stromingen is op de begraafplaatsen.
De oom van mijn vrouw, een Jood, was getrouwd met Teresa Ancelovici, een niet-Joodse vrouw. Haar zoon was al officier in een speciale eenheid toen ze stierf. Na haar begrafenis, maanden later is, zijn haar overblijfselen door "goeie zielen" opgegraven en stuk voor stuk over de schutting van de begraafplaats gegooid. Dat heet "goed Jodendom" bij sommigen hier. Haar zoon werd bijna het leger uitgegooid, ondanks dat hij vroom was opgevoed, besneden was, bar mitswe was geweest en moest gioer ondergaan. Hij leeft nu in Alaska.
Vaak genoeg horen we over soldaten waarvan een van de ouders niet Joods is, die omkomen en dan is er een rabbijn die weigert dat zo een soldaat op een militaire begraafplaats wordt begraven.
Wat mensen nog niet in zien is dat we hier ten eerste allemaal Israelis zijn. En zolang kerk en staat niet gescheiden worden, blijven we deze onzin houden.
siempie
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Tue Aug 05, 2008 7:10 am

siempie wrote:Kinders het is veel erger dan dit: op de meeste Israelische begraafplaatsen worden de Ashkenaziem en Sefaradiem apart begraven! Er zijn genoeg gevallen geweest waar een zogenaamd gemengd stel (dus een Ashkenazi en Sefaradi) niet naast elkaar begraven kon worden omdat er dus scheiding van deze stromingen is op de begraafplaatsen.
De oom van mijn vrouw, een Jood, was getrouwd met Teresa Ancelovici, een niet-Joodse vrouw. Haar zoon was al officier in een speciale eenheid toen ze stierf. Na haar begrafenis, maanden later is, zijn haar overblijfselen door "goeie zielen" opgegraven en stuk voor stuk over de schutting van de begraafplaats gegooid. Dat heet "goed Jodendom" bij sommigen hier. Haar zoon werd bijna het leger uitgegooid, ondanks dat hij vroom was opgevoed, besneden was, bar mitswe was geweest en moest gioer ondergaan. Hij leeft nu in Alaska.
Vaak genoeg horen we over soldaten waarvan een van de ouders niet Joods is, die omkomen en dan is er een rabbijn die weigert dat zo een soldaat op een militaire begraafplaats wordt begraven.
Wat mensen nog niet in zien is dat we hier ten eerste allemaal Israelis zijn. En zolang kerk en staat niet gescheiden worden, blijven we deze onzin houden.

Waarom zou iemand het leger uitgegooid worden omdat hij niet joods is? Er waren in mijn eenheid van olim chadashim op zijn minst vijf christenen. Jongens die hier een meisje hadden gevonden en nu in Israel wonen. Er was er zelfs een uit Nieuw Zeeland.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp niet zo waarom iemand perse naast zijn eega begraven wil worden.

Dat gedoe met het lichaam van de tante van je vrouw is natuurlijk niet goed te praten. Toch is het naar mijn bescheiden mening ook niet kies om jezelf als niet-jood onder valse voorwendselen op een joodse begraafplaats te laten begraven. Ze was er nooit begraven als er vermeld was dat ze niet joods was.
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Tue Aug 05, 2008 9:32 am

siempie wrote:Kinders het is veel erger dan dit: op de meeste Israelische begraafplaatsen worden de Ashkenaziem en Sefaradiem apart begraven!

Waarom noem je het erger? Het is juist een teken dat het aparte begraven niks met racisme te maken heeft, maar door redenen van andere rituelen gedaan wordt.

Na haar begrafenis, maanden later is, zijn haar overblijfselen door "goeie zielen" opgegraven en stuk voor stuk over de schutting van de begraafplaats gegooid.

Waarom was ze in eerste instantie op een Joodse begraafplaats begraven?

Haar zoon werd bijna het leger uitgegooid, ondanks dat hij vroom was opgevoed, besneden was, bar mitswe was geweest en moest gioer ondergaan.

Dat hij giur moest ondergaan is one thing, maar sinds wanneer worden niet Joodse soldaten het leger uit gegooid?? Er zijn duizenden niet Joodse soldaten in het Israelische leger. Het feit dat er zelfs een speciaal (vrijwillig) giur programma voor soldaten is, wijst er als beste bewijs op dat niemand dit als probleem ziet, en de soldaat zelf mag kiezen of hij wel of niet giur doet.

Ehhh, soldaten die omkomen tijdens hun dienst worden niet door rabijnen begraven, maar door het leger rabinaat volgens militaire regels. Leger rabijnen hebben niet veel te zeggen of te weigeren, en werken gewoon volgens de regels (wat in dit geval inhoudt het begraven van een niet Joodse soldaat op een apart gedeelte op de militaire begraafplaats).

En zolang kerk en staat niet gescheiden worden, blijven we deze onzin houden.

Zal ook nooit gebeuren. In Israel is het onmogelijk kerk en staat van elkaar te scheiden (is oorspronkelijk overigens een eis van de seculaire Ben Gurion, die het verzoek van de orthodoxen de dingen te scheiden niet goedkeurde omdat hij "controle wou houden" over het rabinaat).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby siempie » Tue Aug 05, 2008 11:11 am

Het geval van de tante was dertig jaar terug. Ik denk niet dat de meesten van jullie toen al hier waren. Men reageerde toen anders. In dit geval was de tante ervan overtuigd dat ze een gioer had ondergaan in 1949 in Roemenie, maar dat werd naar haar dood gewoon ontkent. Het leger in die tijd nam geen niet-Joden aan.

En het feit dat Ashkenazim en Sefaradim zich in dit land niet als een volk kunnen voelen vind ik persoonlijk verschrikkelijk en heeft miets met cultuur te maken.

Het gaat ook niet om het verhaal van de tante, het gaat om het feit dat in dit land mensen beter moesten weten. Maar nogmaals dat is mijn mening alleen maar.
siempie
Veteran
Veteran

Previous

Return to Overige Onderwerpen