Hebben we dit jaar een...

Alle overige onderwerpen in verband met religie in Israel.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Hebben we dit jaar een...

Postby Hans & Malie » Wed Mar 26, 2008 8:59 pm

Adar 2 ?....
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Re: Hebben we dit jaar een...

Postby E.T. » Wed Mar 26, 2008 9:23 pm

Hans & Malie wrote:Adar 2 ?....

Zijn we al 20 dagen mee bezig ja.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu Mar 27, 2008 8:52 am

Bedankt...
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby Guest » Fri Apr 04, 2008 5:26 pm

Hans & Malie wrote:Adar 2 ?....

Hans, wil je precies weten hoe het zit, lees dan
http://www.volkskrantblog.nl/bericht/128093
en vooral ook het veel duidelijker vervolg, die inmiddels gecorrigeerd is na vragen en opmerkingen van E.T. hieronder:
http://www.volkskrantblog.nl/bericht/129204

Rabi Hasenaar legt het daar haarfijn uit.

Jim Hasenaar
Last edited by Guest on Sat Apr 05, 2008 4:25 pm, edited 1 time in total.
Guest

Postby E.T. » Fri Apr 04, 2008 5:35 pm

hasenaar wrote:en vooral ook het veel duidelijker vervolg:
http://www.volkskrantblog.nl/bericht/129204

Rabi Hasenaar legt het daar haarfijn uit.

Jim Hasenaar

Misschien duidelijk en haarfijn, maar het klopt niet erg, sorry for saying. Heb niet alles gelezen, maar de opende zin klopt al niet. Je schrijft daar:
Hiernaast staan alle 12 of 13 maanden van de Hebreeuwse kalender. De eerste maand Nisan valt meestal rond onze maand september. De 1e van Nisan is nieuwjaarsdag en op de 10e dag is de vastendag Yom Kipoer.

De maand Nissan valt rond de goyse maand april. De eerste maand waarvan de eerste 2 dagen (en niet alleen de eerste dag zoals je daar schrijft) de 'nieuwjaar' dagen zijn, is Tishrei.

Ik denk dat je fout komt omdat ook Nissan op sommige plaatsen als de eerste maand genoemd wordt (even snel zonder het na te kijken zijn er minstens 3 maanden die ergens als het begin van het jaar genoemd worden). Maar tachles is Tishrei het gebruikelijke begin van het jaar, en je tabel daar klopt dus niet.

Ook in de eerste link klopt er al in het begin iets niet (sorry, wegens tijdgebrek niet beide berichten helemaal kunnen lezen). Daar schrijf je:
Het grote verschil tussen de Joodse en Christelijke kalender is dat men bij de Joden (als ook de Islamieten), uitgaat van de maanciclus om de aarde en de onze van de omwenteling van de aarde om de zon.

Het klopt dat de Islam volgens de maanciclus gaan en de chirstenen volgens de zon, maar het Jodendom gaat volgens een combinatie van beide samen, en niet volgens 1 v.d. 2 zoals de andere religies (is in zekere zin te vergelijken met de Chineze jaartelling als je wil).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Guest » Fri Apr 04, 2008 5:49 pm

E.T. wrote:Misschien duidelijk en haarfijn, maar het klopt niet erg, sorry for saying. Heb niet alles gelezen

Had je eerst moeten doen.
E.T. wrote:De maand Nissan valt rond de goyse maand april. De eerste maand waarvan de eerste 2 dagen (en niet alleen de eerste dag zoals je daar schrijft) de 'nieuwjaar' dagen zijn, is Tishrei.

Dit is mij zo verteld.
IK HEB HET INMIDDELS GECORRIGEERD.
E.T. wrote:Ook in de eerste link klopt er al in het begin iets niet (sorry, wegens tijdgebrek niet beide berichten helemaal kunnen lezen). Daar schrijf je:
Het grote verschil tussen de Joodse en Christelijke kalender is dat men bij de Joden (als ook de Islamieten), uitgaat van de maanciclus om de aarde en de onze van de omwenteling van de aarde om de zon.

Het klopt dat de Islam volgens de maanciclus gaan en de chirstenen volgens de zon, maar het Jodendom gaat volgens een combinatie van beide samen, en niet volgens 1 v.d. 2 zoals de andere religies.

Dit leg ik later ook uit. Hier had je verder moeten lezen.

Shabbat shalom,
Jim Hasenaar
Last edited by Guest on Sat Apr 05, 2008 4:16 pm, edited 1 time in total.
Guest

Postby E.T. » Fri Apr 04, 2008 5:53 pm

hasenaar wrote:Dit is mij zo verteld. Dan klopt mijn bron niet of jij hebt het mis.

Open je kalender zou ik zeggen. Als jij me een Israelische kalender/diary/whatever kan laten zien dat Nissan ooit in de geschiedenis samen is gevallen met september, val ik nooit meer een bericht van je aan.

E.T. wrote:Ook in de eerste link klopt er al in het begin iets niet (sorry, wegens tijdgebrek niet beide berichten helemaal kunnen lezen). Daar schrijf je:

Heb verder gelezen en het nog steeds niet gezien. Kan je even aanwijzen waar je dit schrijft (heb misschien te snel gelezen wegens tijdgebrek)?
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Guest » Fri Apr 04, 2008 6:18 pm

E.T. wrote:
hasenaar wrote:Dit is mij zo verteld. Dan klopt mijn bron niet of jij hebt het mis.

Open je kalender zou ik zeggen. Als jij me een Israelische kalender/diary/whatever kan laten zien dat Nissan ooit in de geschiedenis samen is gevallen met september, val ik nooit meer een bericht van je aan.

Je hebt gelijk. De tabel van de maanden in vergelijking met die van de Christelijke kalender is een half jaar (6 maanden) verschoven. Je bent de eerste die dit opvalt sinds het bericht op 19 mei 2007 voor het eerst geplaatst is!!!??
IK HEB HET INMIDDELS GECORRIGEERD.

Heb verder gelezen en het nog steeds niet gezien. Kan je even aanwijzen waar je dit schrijft (heb misschien te snel gelezen wegens tijdgebrek)?

Ik leg het uit door schrikkeljaren in te lassen en de tekst:
De 13e maand Adar B wordt toegevoegd wanneer het een schrikkeljaar is. Dat is dan het 3e, 6e, 8e, etc. jaar. Dit is een ciclus van 19 jaar. Daarna begint het weer opnieuw.Hieruit zou men dan moeten concluderen dat zo de jaren min of meer gelijk op gaan met die van de Christenen. Teveel uitleggen doe ik bewust niet want dan wordt het er vaak niet duidelijker op.
Ik schrijf ook, bedenk dat wel, voor een volkomen onwetend publiek. Niet voor mensen die het allemaal al weten.
Ik doe het meer globaal.
Het is wel goed dat je me attendeerde op de fout van de eerste maand. Wat ik inmiddels verbeterd heb.

Jim Hasenaar
Guest

Postby E.T. » Sat Apr 05, 2008 7:12 pm

hasenaar wrote:Je hebt gelijk.

Thanks. Toevallig is het vanavond (motsaei shabbat en uiteraard morgen-zondag) de eerste dag van Nissan, en wordt dus rosh chodesh gevierd.

Teveel uitleggen doe ik bewust niet want dan wordt het er vaak niet duidelijker op.

Kan ik wel begrijpen, maar vind het persoonlijk toch jammer dat je het zo schrijft. In diezelfde zin had je makkelijk kunnen zetten dat de Joodse kalender (unlike de christelijke en unlike de Islamitische) beide ciclussen (of hoe je dat ook schrijven mag) handhaaft. Is het verschil tussen correct en niet correct, ook als je het verder niet uitvoerig zou uitleggen door de redenen die je noemt.
E.T.
Veteran
Veteran

Return to Overige Onderwerpen