Progessieve joden (liberaal/reform) zijn 100% joods.

Alle overige onderwerpen in verband met religie in Israel.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Re: reactie voor Avatar

Postby Von79 » Fri Sep 08, 2006 12:09 pm

paulus wrote:Shalom!

Je schrijft mij dat je uit eigen ervaring spreekt, kan je mij aangeven wat jou situatie dan is/was en hoe je het hebt aangepakt?
Ik heb tenminste 1 Joodse grootouder maar zoals gezegd The Jewish Agency en het Ministerie van Buitenlandse Zaken spreken tegen dat ik als zoon van een Joodse vader en kleinzoon van Joodse grootvader aliyah kan maken omdat ik zelf geen Jood ben!
Het zou mij erg helpen als ik wis welke stappen jij hebt ondernomen en via wie dan kan ik dat met jou toestemming "gebruiken"om dit te bewijzen.
Alvast bedankt voor een reactie, het zou mij(en gezin) erg helpen want we willen erg graag naar Israel!!

Lijkt mij dat het gewoon moet kunnen, veel russen die bij mij op de ulpan zaten en aliyah hadden gemaakt gingen braaf naar de kerk, dus ik zie niet hoe ze tegen jou kunnen zeggen dat je niet kan komen omdat je zelf niet joods bent.
It dont take no Sherlock Holmes 2 see its a little different around here...
Von79
Veteran
Veteran

Postby Route 4 » Fri Sep 08, 2006 5:50 pm

Je schrijft mij dat je uit eigen ervaring spreekt, kan je mij aangeven wat jou situatie dan is/was en hoe je het hebt aangepakt?
Ik heb tenminste 1 Joodse grootouder maar zoals gezegd The Jewish Agency en het Ministerie van Buitenlandse Zaken spreken tegen dat ik als zoon van een Joodse vader en kleinzoon van Joodse grootvader aliyah kan maken omdat ik zelf geen Jood ben!
Het zou mij erg helpen als ik wis welke stappen jij hebt ondernomen en via wie dan kan ik dat met jou toestemming "gebruiken"om dit te bewijzen.
Alvast bedankt voor een reactie, het zou mij(en gezin) erg helpen want we willen erg graag naar Israel!!

Shalom.
Mijn situatie was op het eerste gezicht gelijk aan die van jou.
Hoe ik het heb aangepakt?
Ik heb het telefoonnummer van The Jewish agency opgezocht. Ik heb dit nummer gebeld. Vervolgens een afspraak gemaakt met hen. Daarna op de bewuste datum afgereisd naar Amstelveen gesprek gevoerd. Toen in het gemeentearchief gedoken en met wat hulp aangetoond dat mijn overgrootouders en mijn groovader dus ook Joods zijn. Nog een brief van een rabbijn erbij en geregeld was het. Helaas nooit zover gekomen tot de daadwerkelijk aliyaah maar wat niet is kan nog komen.
Ik hoop dat het je wat duidelijker is, anders vraag gerust.
Gut sjabbes
Route 4
Veteran
Veteran

reactie voor Avatar

Postby racheli » Fri Sep 08, 2006 6:08 pm

Shalom!

Bedankt voor je reactie. Ik had al gehoord dat het kantoor in Amstelveen gebeld kon worden in 3 of 4e week deze maand en dat hun kantoor in A'dam is gesloten. Hopelijk wil men in Amstelveen wel luisteren ook als hun mensen in Israel mij hebben geweigerd te helpen. Dan weet ik niet of ze dan in A'veen nog willen helpen.
Op basis waarvan heb jij die brief van de rabbijn gekregen en wat houdt die brief in voor het aliyah proces?
Ik ben wel al bezig mijn Joodse achtergrond te onderzoeken en moet dan documenten verzamelen. Welke heb ik precies nodig?
Alle hulp en info die je mij kan geven kan helpen om mijn aliyah procedure voor elkaar te krijgen dus alvast bedankt voor alles wat je kan en wil vertellen.
racheli
Active Member

Postby Route 4 » Fri Sep 08, 2006 6:25 pm

Bedankt voor je reactie. Ik had al gehoord dat het kantoor in Amstelveen gebeld kon worden in 3 of 4e week deze maand en dat hun kantoor in A'dam is gesloten. Hopelijk wil men in Amstelveen wel luisteren ook als hun mensen in Israel mij hebben geweigerd te helpen. Dan weet ik niet of ze dan in A'veen nog willen helpen.
Op basis waarvan heb jij die brief van de rabbijn gekregen en wat houdt die brief in voor het aliyah proces?
Ik ben wel al bezig mijn Joodse achtergrond te onderzoeken en moet dan documenten verzamelen. Welke heb ik precies nodig?
Alle hulp en info die je mij kan geven kan helpen om mijn aliyah procedure voor elkaar te krijgen dus alvast bedankt voor alles wat je kan en wil vertellen.

Je moet kunnen aantonen dat je grootouder joods was daar mag geen twijfel over bestaan. Vroeger hield men in het gemeentearchief welke religie menhad. Debrief van de rabbijnbevestigde nog eens extra de bloedlijn.
Route 4
Veteran
Veteran

Reactie voor Avatar

Postby racheli » Fri Sep 08, 2006 7:08 pm

Shalom!

Sorry dat ik je zovele vragen stel maar il nu eenmaal goed beslagen ten ijs komen zoals dat heet.
Ik heb bij de gemeente A'dam die hierbij een grote rol speelt, daar zijn mijn vader, grootvader,grootmoeder geboren(ikzelf ook)al eea opgevraagd en ik heb een brief gehad dat ik documenten voor een bepaald bedrag kan ontvangen, ook uit Brussel waar mijn grootvader heeft gewoond krijg ik een gezinskaart.
Ook heb ik de huwelijksdocumenten van mijn grootouders opgevraagd in de betrokken gemeente.
Wet jij dan welke document van de gemeente ik precies nodig heb waar religie wel op vermeld staat? De brief van de rabbijn, moet dat iemand zijn uit je eigen regio of is dat niet van belang?
Veel vragen weer,sorry.Alvast weer bedankt,
racheli
Active Member

Re: Reactie voor Avatar

Postby Kachol Lavan » Fri Sep 08, 2006 8:55 pm

Sorry dat ik je zovele vragen stel maar il nu eenmaal goed beslagen ten ijs komen zoals dat heet.
Ik heb bij de gemeente A'dam die hierbij een grote rol speelt, daar zijn mijn vader, grootvader,grootmoeder geboren(ikzelf ook)al eea opgevraagd en ik heb een brief gehad dat ik documenten voor een bepaald bedrag kan ontvangen, ook uit Brussel waar mijn grootvader heeft gewoond krijg ik een gezinskaart.
Ook heb ik de huwelijksdocumenten van mijn grootouders opgevraagd in de betrokken gemeente.
Wet jij dan welke document van de gemeente ik precies nodig heb waar religie wel op vermeld staat? De brief van de rabbijn, moet dat iemand zijn uit je eigen regio of is dat niet van belang?
Veel vragen weer,sorry.Alvast weer bedankt,

De religie stond vroeger gewoon op de gezinskaart van de betreffende persoon. In het geval van joden stond er meestal Ned. Israelitisch. Als je de gezinskaart van je grootvader kan vinden, of van zijn ouders (en dus op die manier bewijzen dat je grootvader joods was/is) dan moet het inderdaad genoeg zijn.
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby Route 4 » Fri Sep 08, 2006 11:37 pm

Daar sluit ik mij bij aan. Het probleem waar je tegenaan kan lopen is dat het is vernietigd tijdens of net na de Tweede Wereldoorlog. Die "pech" had ik en dan moet je terug om naar de overgrootouders. Goed dat is op de zaken vooruit lopen.

P.s. het heeft weinig meer te maken met de stelling over progressieve Joden. :wink:
Route 4
Veteran
Veteran

Postby avital » Wed Apr 30, 2008 9:56 pm

Zeggen dat reform "converts" joods zijn is gewoon een regelrechte leugen.
avital
Veteran
Veteran

Postby Route 4 » Wed Apr 30, 2008 10:06 pm

avital wrote:Zeggen dat reform "converts" joods zijn is gewoon een regelrechte leugen.
ik snap deze opmerking even niet. Wie zegt dit en hoe kom je er zo bij? Wie zegt dat dit een leugen is?
Reform/ progressief jodendom is een erkende stroming binnen het jodendom. Dat de orthodoxie, ook maar een van de vele stromingen, de giur van de conservatieve en de reform niet erkend is een ander verhaal. De staat Israël erkent de giur wel en dat is wat telt voor mij.
Route 4
Veteran
Veteran

Postby avital » Wed Apr 30, 2008 10:12 pm

Route 4 wrote:
avital wrote:Zeggen dat reform "converts" joods zijn is gewoon een regelrechte leugen.
ik snap deze opmerking even niet. Wie zegt dit en hoe kom je er zo bij? Wie zegt dat dit een leugen is?
Reform/ progressief jodendom is een erkende stroming binnen het jodendom. Dat de orthodoxie, ook maar een van de vele stromingen, de giur van de conservatieve en de reform niet erkend is een ander verhaal. De staat Israël erkent de giur wel en dat is wat telt voor mij.

De STAAT Israel "erkent" je gioer om politieke redenen, maar je bent voor het rabbanut nog steeds echt niet joods en je kunt ook niet met een jood trouwen.

Reform jodendom is een erkende stroming door wie?
:roll:

Feit is, je bent niet joods met een reform gioer hoe hard je ook schreeuwt. Je mag jezelf wel joods vinden hoor, dat is verder mijn probleem niet :lol: , maar het is zo zonde dat je jezelf zo voor de gek houdt.
avital
Veteran
Veteran

Postby SuzanneG » Wed Apr 30, 2008 10:20 pm

Gosh, er is meer sores in de wereld om je druk over te maken dan over de vraag of een tot een liberale jodendom bekeerd persoon een jood is ja of nee...

zoals bijvoorbeeld het feit dat het percentage joden in de wereld dalende lijkt te zijn.
SuzanneG
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Apr 30, 2008 10:20 pm

Route 4 wrote:Reform/ progressief jodendom is een erkende stroming binnen het jodendom.

Zeker, maar dan wel de echte Joden daar van.

De staat Israël erkent de giur wel en dat is wat telt voor mij.

Even voor de goede orde, de staat Israel erkend je Joods zijn niet (met 'je' bedoel ik dan een niet Jood die via de reformen e.d. zogenaamd is uitgekomen, niet jij persoonlijk). De staat Israel erkend dat ze geen keus heeft dan deze mensen als Joden op te schrijven. Ze verklaarde daar gelijk bij dat dat geen bal zegt over het Joods of niet Joods zijn van de persoon in kwestie.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Route 4 » Wed Apr 30, 2008 10:21 pm

avital wrote:
Route 4 wrote:

De STAAT Israel "erkent" je gioer om politieke redenen, maar je bent voor het rabbanut nog steeds echt niet joods en je kunt ook niet met een jood trouwen.

Reform jodendom is een erkende stroming door wie?
:roll:

Feit is, je bent niet joods met een reform gioer hoe hard je ook schreeuwt. Je mag jezelf wel joods vinden hoor, dat is verder mijn probleem niet :lol: , maar het is zo zonde dat je jezelf zo voor de gek houdt.
Over het rabbanut in Israël heb ik zoveel verhalen gehoord dat ik het jammer vind dat ze niet open staan voor andere stromingen binnen het jodendom, dat dit leidt tot meningen bij mensen dat zij menen vast te stellen wie wel en wie niet joods is.

Ik ben met een joodse getrouwd, dus wat je stelt dat het niet kan is niet waar.

Verder ben ik joods genoeg om zo rechtlijnig een mening te hebben en de ander te veroordelen. Ik heb er eelt voor gekregen maar het steekt toch even. Je beschadigd mensen nodig of doet daar een poging toe vind ik en dat is jammer.

Ik hoef niet te schreeuwen om te weten dat ik joods ben en met mij zoveel meer.
Route 4
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Apr 30, 2008 10:22 pm

avital wrote: , maar het is zo zonde dat je jezelf zo voor de gek houdt.

Zielig, is het juistere woord i.m.o. Zielig dat deze mensen (nogmaals, praat niet over een specifiek persoon) wat voor gelogen wordt.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Apr 30, 2008 10:26 pm

Route 4 wrote:Over het rabbanut
...
dat dit leidt tot meningen bij mensen dat zij menen vast te stellen wie wel en wie niet joods is.

Menen zij niet, en bepalen zij niet. Doet het Jodendom zelf. Zij volgen het alleen.

Ik hoef niet te schreeuwen om te weten dat ik joods ben en met mij zoveel meer.

Ik hoef ook niet te schreeuwen om te weten dat ik de koning van Engeland ben. Ik weet het, en de rest van de wereld kan me de pot op, lekker puh!
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Route 4 » Wed Apr 30, 2008 10:27 pm

E.T. wrote:

Zielig, is het juistere woord i.m.o. Zielig dat deze mensen (nogmaals, praat niet over een specifiek persoon) wat voor gelogen wordt.
ETL ik ben niet zielig. Ik heb toevallig net het stukje giur gelezen op jouw forum. Ik heb bewust gekozen voor het Liberale Jodendom en die giur daar is in Nederland zeker niet makkelijk. Ik heb ook zonder giur en joods/ israelische partner door mijn grootouder het recht op terugkeer.

Zielig vind ik al heel andere zaken aangaande de macht van het rabbanut.

Verder heb ik geen behoeft een meningen van andere over voor mijn zo persoonlijke keuzes dat jaren van innerlijke spanningen etc heeft gekost. De opstelling van de orthodoxie vind ik teleurstellend. De Israëlische overheid erkent de refrom jews en ook hun giur.
Route 4
Veteran
Veteran

Postby avital » Wed Apr 30, 2008 10:31 pm

Route 4 wrote:
E.T. wrote:

ETL ik ben niet zielig. Ik heb toevallig net het stukje giur gelezen op jouw forum. Ik heb bewust gekozen voor het Liberale Jodendom en die giur daar is in Nederland zeker niet makkelijk. Ik heb ook zonder giur en joods/ israelische partner door mijn grootouder het recht op terugkeer.

Verder heb ik geen behoeft een meningen van andere over voor mijn zo persoonlijke keuzes dat jaren van innerlijke spanningen etc heeft gekost. De opstelling van de orthodoxie vind ik teleurstellend. De Israëlische overheid erkent de refrom jews en ook hun giur.

Je hebt bewust voor een reform giur gekozen omdat dat lekker makkelijk is, je verder geen verantwoordelijkheden hebt, vindt dat je zelf joods bent maar deep down weet dat het eigenlijk niet zo is.

De israelische overheid moet die mensen wel erkennen, om politieke redenen, maar dat maakt niet mensen nog niet joods. Net zo joods als de russen die met een vervalst papiertje recht hebben op erkenning door israel. Of mensen met alleen een joodse vader die niet joods zijn.
avital
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Apr 30, 2008 10:35 pm

Route 4 wrote:ETL ik ben niet zielig.

Ik heb medelijden met je (sorry als dit arrogant klinkt, is niet zo bedoeld). Dat jij jezelf niet zielig vind, good for you.

Ik heb toevallig net het stukje giur gelezen op jouw forum.

Sorry, over welk stukje heb je het (over welk forum, ik heb geen 'mijn forum' voor zover ik weet)?

Verder heb ik geen behoeft een meningen van andere

Prima, lees ze dan niet of loop er met een boogje om heen. Where's the problem?

De Israëlische overheid erkent de refrom jews en ook hun giur.

Nee, as I said, de overheid erkent de plicht men op te schrijven. Trust me, je kan het gerust nakijken. Maar echt belangrijk is het niet. Ook niet voor jou.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Guest » Wed Apr 30, 2008 10:35 pm

Bij de Katholieken zegt men, de een of de ander is nog roomser dan de paus.
Bij de Joden is het al net zo, begrijp ik uit bovenstaande reacties.

Jim Hasenaar
Guest

Postby Route 4 » Wed Apr 30, 2008 10:38 pm

avital wrote:
Route 4 wrote:
E.T. wrote:

Je hebt bewust voor een reform giur gekozen omdat dat lekker makkelijk is, je verder geen verantwoordelijkheden hebt, vindt dat je zelf joods bent maar deep down weet dat het eigenlijk niet zo is.

De israelische overheid moet die mensen wel erkennen, om politieke redenen, maar dat maakt niet mensen nog niet joods. Net zo joods als de russen die met een vervalst papiertje recht hebben op erkenning door israel. Of mensen met alleen een joodse vader die niet joods zijn.
Nou nou je denkt vanaf Jerusalem "deep down" in mij te kunnen kijken. Gezien het idee wat je hebt over het reform jodendom wat je hier neerzet weet je blijkbaar niet veel van deze stroming.
Mijn keuze voor de reform heeft andere redenen die jij hier neerzet. Lekker makkelijk is het ook zeker niet en verantwoordelijkheden heb ik zeker wel en diep heel diep van binnen voel ik mij joods, ben ik joods of jij dat nu leuk vindt of niet.
Daarbij haal ik hier dagelijk de kastanjes uit het vuur om Israël te verdedigen iets meer respect zo op zijn plaats zijn. Verder wil ik geen ruzie of ruzieachtige sfeer maar vraag wel om iets meer respect of de medemens als je me niet als mede joods wilt of kunt zien, bedankt bij voorbaat.

Trouwens jammer juist op de avond van herdenking zullke aanvallen te moeten incasseren.
Route 4
Veteran
Veteran

Postby Route 4 » Wed Apr 30, 2008 10:40 pm

hasenaar wrote:Bij de Katholieken zegt men, de een of de ander is nog roomser dan de paus.

Jim Hasenaar
Goed samengevat en daarmee niet meer of minder katholiek of joods mijns inziens. Betreurenswaardig dat er zo over wordt gekift. Waarschijnlijk is de reform als grootste joodse beweging voor de orthodoxie te bedreigend. Vraag me wel af waar Israël zou zijn zonder de (liberaal) joodse steun vanuit de USA.
Route 4
Veteran
Veteran

Postby avital » Wed Apr 30, 2008 10:43 pm

Route 4 wrote:Nou nou je denkt vanaf Jerusalem "deep down" in mij te kunnen kijken. Gezien het idee wat je hebt over het reform jodendom wat je hier neerzet weet je blijkbaar niet veel van deze stroming.
Mijn keuze voor de reform heeft andere redenen die jij hier neerzet. Lekker makkelijk is het ook zeker niet en verantwoordelijkheden heb ik zeker wel en diep heel diep van binnen voel ik mij joods, ben ik joods of jij dat nu leuk vindt of niet.
Daarbij haal ik hier dagelijk de kastanjes uit het vuur om Israël te verdedigen iets meer respect zo op zijn plaats zijn. Verder wil ik geen ruzie of ruzieachtige sfeer maar vraag wel om iets meer respect of de medemens als je me niet als mede joods wilt of kunt zien, bedankt bij voorbaat.

Trouwens jammer juist op de avond van herdenking zullke aanvallen te moeten incasseren.

Ik heb voor jou als gewoon niet joods persoon heel veel respect, maar je moet jezelf niet zo veel pijn doen en jezelf blijven vertellen dat je joods bent terwijl dat niet zo is... dat je je aangevallen voelt is te danken aan jezelf.. als ik naar een oranjeforum ga en zeg dat ik maxima ben, want ik voel me echt heel erg maxima, zullen daar toch ook echt vraagtekens bij worden gezegd.

De reform procedure is in vergelijking met een echte gioer appeltje eitje.
avital
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Apr 30, 2008 10:44 pm

Route 4 wrote:Waarschijnlijk is de reform als grootste joodse beweging voor de orthodoxie te bedreigend.

Ja joh. Mensen volgen de Tora alleen en uitsluitend om niet Joden die Joods willen worden te pesten. We eten eigenlijk ook alleen kosher om varkenskwekers te pesten.

Vraag me wel af waar Israël zou zijn zonder de (liberaal) joodse steun vanuit de USA.

Meer zelfstandig, en met meer Joden.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Apr 30, 2008 10:47 pm

avital wrote:De reform procedure is in vergelijking met een echte gioer appeltje eitje.

Sorry hoor Avital, maar dat overdrijf je zwaar.
Ik heb me laten vertellen dat het nooit minder dan $50 kost. Dat is heel wat meer dan een appeltje en een eitje ;-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Route 4 » Wed Apr 30, 2008 10:48 pm

avital wrote:
Route 4 wrote:Nou nou je denkt vanaf Jerusalem "deep down" in mij te kunnen kijken. Gezien het idee wat je hebt over het reform jodendom wat je hier neerzet weet je blijkbaar niet veel van deze stroming.

Ik heb voor jou als gewoon niet joods persoon heel veel respect, maar je moet jezelf niet zo veel pijn doen en jezelf blijven vertellen dat je joods bent terwijl dat niet zo is... dat je je aangevallen voelt is te danken aan jezelf.. als ik naar een oranjeforum ga en zeg dat ik maxima ben, want ik voel me echt heel erg maxima, zullen daar toch ook echt vraagtekens bij worden gezegd.

De reform procedure is in vergelijking met een echte gioer appeltje eitje.
Dat ik mij enigzins aangevallen voel komt door de voor mij respectloze veroordelende enigzins arrogante toonzetting van de berichten. ik wil er verder geen ruzie over maken en het hier gezellig houden.

Tot slot kan het mij (oranje) bitter weinig schelen wat een orthodox persoon als lid van ook maar een stroming binnen het jodendom van de reform procedure vind. Daar ben ik zelfbewust joods genoeg voor en ken ik de orthodoxe bezwaren tegen de conservatie en reform en de mijne vóór te goed voor.
Route 4
Veteran
Veteran

Postby Guest » Wed Apr 30, 2008 10:52 pm

Route 4 wrote:
hasenaar wrote:Bij de Katholieken zegt men, de een of de ander is nog roomser dan de paus.

Jim Hasenaar
Goed samengevat

Dank je.
Route 4 wrote:Betreurenswaardig dat er zo over wordt gekift. Waarschijnlijk is de reform als grootste joodse beweging voor de orthodoxie te bedreigend.

Dat is, denk ik ook, het hete hangijzer.
Route 4 wrote:Vraag me wel af waar Israël zou zijn zonder de (liberaal) joodse steun vanuit de USA.

Vraag me uberhaubt af waar Israël zou zijn zonder de liberale Joden die allen wel het land dienen (m.b.t. de militaire dienst) tegenover een zeer graat deel der orthodoxen die het land Israël niet dienen en soms zelfs niet eens erkennen.

Jim Hasenaar
Guest

Postby Route 4 » Wed Apr 30, 2008 10:52 pm

E.T. wrote:
avital wrote:De reform procedure is in vergelijking met een echte gioer appeltje eitje.

Ik heb me laten vertellen dat het nooit minder dan $50 kost. Dat is heel wat meer dan een appeltje en een eitje ;-).
Dan zou ik me wat beter laten informeren. Voor het geld wat ik betaal koop je ongeveer 10 duizend eieren. Het gaat niet om de kosten het gaat erom dat het reform jodendom voor mij ( en voor de meeste joden wereldwijd) het jodendom is zoals het bedoelt is. Daarbij heb ik respect voor alle vormen van jodendom en is men voor mij in de eerste plaats mens, dan joods en dan kijk ik weleens uit welke hoek men komt. In de (schoon)familie zit van Bnei Barak tot seculier en bij allen houdt ik met evenveel respect mijn shabath. Dit was mijn slotwoord in jouw richting over dit onderwerp.
Route 4
Veteran
Veteran

Postby SuzanneG » Wed Apr 30, 2008 10:53 pm

Ik heb het sterke vermoeden dat de 1 de ander als een bedreiging ziet.

zoals ik al liet doorschemeren vind ik het dalend percentage joden bedreigender.
SuzanneG
Veteran
Veteran

Postby avital » Wed Apr 30, 2008 10:53 pm

E.T. wrote:

Een heel speciaal appeltje, met een gouden randje...

Het ging niet over de prijs maar over de moeilijkheid van de procedure.
avital
Veteran
Veteran

Postby avital » Wed Apr 30, 2008 10:57 pm

SuzanneG wrote:Ik heb het sterke vermoeden dat de 1 de ander als een bedreiging ziet.

zoals ik al liet doorschemeren vind ik het dalend percentage joden bedreigender.

De reform gioerim en de groei van die beweging bevordert het aantal dalende joden zelfs...
avital
Veteran
Veteran

PreviousNext

Return to Overige Onderwerpen