Verplicht ziektekosten verzekering in NL bij werkgever in NL

Vragen en informatie i.v.m. financien belastingen en verzekeringen in Israel

Moderators: Matthew, Beheer, The Dutch Forum Team

Verplicht ziektekosten verzekering in NL bij werkgever in NL

Postby csterrenburg » Sun Jan 13, 2008 11:25 am

Hallo allemaal,

Ik heb een belangrijke vraag, na een verontrustend gesprek met iemand bij het CVZ in Nederland.

Ik woon al 2,5 jaar in Israel en werk sinds een aantal maanden voor een Nederlandse werkgever. Ik heb een Israelische ziektekosten verzekering - een Israelisch ID en ik ben al geruime tijd utgeschreven bij mijn gemeente in NL.

Volgens het CVZ schijn ik dus verplicht een basisziektekostenverzekering af te moeten sluiten in NL (ongeacht mijn verzekering hier). Daar ik al lang geen basisverzekering meer heb in NL - opgezegd toen ik uit NL verhuisde - kan ik zelf een flinke boete krijgen voor de maanden dat ik voor een NLse werkgever heb gewerkt vanuit Israel. Dit is allemaal al heel vervelend, maar nog lastiger is - verzekeringen willen mij niet meer verzekeren! Veel verzekeringen garanderen mij dat het niet mogelijk is iemand te verzekeren die meer dan 4 maanden (sommige zeggen iets langer) weg is uit NL en officieel zijn uitgeschreven.

Ik begrijp er helemaal niets meer van en wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Het is voor mij al een hoop geld een basisverzekering af te sluiten in NL voor de paar uurtjes die ik hier werk per week en helemaal belachelijk als je bedenkt dat ik die verzekering never nooit niet zal gebruiken...

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee en kan mij opheldering geven?

Cindy
csterrenburg
Veteran
Veteran

Re: Verplicht ziektekosten verzekering in NL bij werkgever i

Postby joop » Sun Jan 13, 2008 2:08 pm

Hi,
Het enige wat ik weet is dat er verdragen is tussen Israel en Nederland.
Als je dus in Israel verzekerd bent heeft het geen zin in NL verzekerd te zijn.
Ik dacht niet dat het iets uitmaakt of je nu voor een bedrijf in Israel werkt of in NL.
Trouwens waarom zou je in NL verzekerd moeten zijn als je hier woont, werkt en ingeschreven bent en in NL niet.
Je kan natuurlijk altijd bij je verzekering hier informeren hoe het zit.
joop
Veteran
Veteran

Postby csterrenburg » Sun Jan 13, 2008 2:16 pm

Ja, het klinkt ook helemaal niet logisch voor mij, maar als je een Nederlandse werkgever hebt schijnt dit helaas wel het geval te zijn. Probleem met informeren bij verzekeringen is dat iedereen een ander verhaal heeft - inclusief het CVZ. Het CVZ heeft me laten weten contact op te nemen met het SVB, wat ik morgen maar eens ga doen.
csterrenburg
Veteran
Veteran

Verplicht ziektekosten verzekering in NL bij werkgever

Postby joop » Sun Jan 13, 2008 4:28 pm

Als je naar de volgende sites gaat wordt het wel duidelijk voor je dat je in NL niet verzekerd hoeft te zijn.

http://www.svb.nl/internet/nl/internati ... /index.jsp
http://www.buitenland.cvz.nl/

Succes.
joop
Veteran
Veteran

Postby csterrenburg » Sun Jan 13, 2008 4:51 pm

Bedankt voor de links, maar als ik het goed begrijp blijkt uit de eerste link juist dat ik wel een basisziektekosten verzekering moet hebben in NL als ik hier werk. Dit is wat hier te lezen is:

---
Werken in Nederland uit een niet-EU-/EER-/verdragsland

Uw situatie:

U woont in een niet-EU-/EER-/verdragsland
U werkt in Nederland (als werknemer of als zelfstandige ondernemer)

Verzekering
U bent automatisch verzekerd voor de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). De Zorgverzekeringswet (Zvw) verplicht u een zorgverzekering te sluiten bij een Nederlandse zorgverzekeraar.
---

Wat de website van het SVB precies bedoelt is niet echt duidelijk, daarom ga ik z.s.m. contact met ze opnemen.
csterrenburg
Veteran
Veteran

Return to Financien, Belastingen en Verzekeringen